Багатогранність творчої особистості Жана Мельникова

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288147

Ключові слова:

Жан Мельников, багатогранність, творча особистість, актор, режисер, сценограф, український театр

Анотація

У статті акцентовано на репрезентативних епізодах творчості, проведено аналіз специфіки виконавської манери, режисерського почерку українського актора, режисера і сценографа, художнього керівника Дніпропетровського академічного театру драми і комедії Жана Мельникова. Мета дослідження полягає в мистецтвознавчому аналізі феномену багатогранності творчої особистості на прикладі Ж. Мельникова. Методологія дослідження обумовлена метою дослідження і передбачає застосування загальнонаукових і мистецтвознавчих методів пізнання, зокрема історико-культурного, біографічного, формально-логічного, жанрово-стилістичного й теоретичного. Наукова новизна роботи полягає у виявленні багатогранності творчої особистості одного з провідних діячів українського театру другої половини ХХ – перших десятиліть ХХІ ст., а також виявленні його резонансних акторських, режисерських і сценографічних прийомів. Висновки. Поняття «багатогранність» щодо творчої діяльності дніпровського актора, режисера і сценографа Ж. Мельникова можна інтерпретувати в контексті творчої особистості, яка проявила себе в різних сферах діяльності. Творчість Ж. Мельникова є багатожанровим і багатоплановим тристороннім процесом, що виражається в поєднанні різноманітних підходів до режисерського прочитання відомих творів класичної та сучасної драматургії, акторської інтерпретації образів героїв, а також художнього оформлення сценічного простору вистав. Підхід до режисерської експлікації (за Ж. Мельниковим) передбачає можливість творчої трансформації тексту з метою посилення певного акценту й осучаснення драматичного твору. Постановки майстра характеризуються масштабністю порушеної проблематики, оригінальністю думки, висотою ідеалів, пошуком істини та прагненням вплинути на свідомість глядача (навіть на комедійному матеріалі). Створені акторські образи вирізняються нестандартністю прочитання, детальністю психологічного розкриття, органічним поєднанням драматичної напруги та гумору.

Біографія автора

Яніна Бабченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Abramova, T. (2006, July 28). Zhan Melnikov sygral rol Zheni Lukashina zadolgo do poiavleniia "Ironii sudby" [Zhan Melnikov played the role of Zhenya Lukashin long before the advent of The Irony of Fate]. Nashe misto, 106(2465), 3 [in Russian].

Babii, H. A. (2013). Kobrynskyi Illia Hryhorovych [Illia Hryhorovych Kobrynskyi]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of modern Ukraine]. https://esu.com.ua/article-8896 [in Ukrainian].

Babii, H. A. (2018). Melnykov Zhan Oleksandrovych [Zhan Oleksandrovich Melnikov]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of modern Ukraine]. https://esu.com.ua/article-66393 [in Ukrainian].

Boiko, T., & Tatarenko, M. (2022). Nova paradyhma ukrainskoi klasyky: vystavy Ivana Uryvskoho na kamernykh stsenakh Kyieva [A new paradigm of Ukrainian classics: performances of Ivan Uryvskyi on the Kyiv chamber stages]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 127–136. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266527 [in Ukrainian].

Dnipro Academic Drama and Comedy Theatre. (2009, October 7). Premera!!! [Premiere!!!]. https://web.archive.org/web/20220605154618/https://gorkiy-theatre.at.ua/news/premera/2009-10-07-21 [in Russian].

Dnipropetrovsk Academic Theatre of Russian Drama named after Maxim Gorky. (n.d.). Spektakli [Performances]. https://web.archive.org/web/20220608175759/https://gorkiy-theatre.at.ua/publ/1 [in Russian].

Holbrook, H. (1993). Foreword. In J. F. Andrews (Ed.), King Lear (Everyman Shakespeare). Orion Publishing Group [in English].

Husakova, N., & Khvostova, T. (2021). Stsenichna tvorchist Bohdana Stupky: osoblyvosti pryiomiv metodiv yoho aktorskoi maisternosti [Bohdan Stupka stage creativity:techniques and methods features of his acting skills]. Notes on art criticism, 39, 256–260. https://doi.org/10.32461/2226-2180.39.2021.238735 [in Ukrainian].

Ivashchenko, I. V., & Strelchuk, V. O. (2020). Rezhysura Dmytra Bohomazova v konteksti innovatsiinykh stsenichnykh praktyk [Dmytro Bohomazov’s style of directing in the context of innovative theatrical practices]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 42, 170–176. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207648 [in Ukrainian].

Ivashchenko, I. V., & Strelchuk, V. O. (2021). Spetsyfika tvorchoi reprezentatsii klasychnykh i suchasnykh tekstiv u rezhysuri A. Prykhodka [The specifics of the creative representation of classical and modern texts in the direction of A. Prykhodko]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 221–225. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2021.229600 [in Ukrainian].

Kashuba, V. H. (2018). Rezhyserska eksplikatsiia v teatri: sutnist i problematyka metodu [Director's explanation in the theater: essence and problems of the method]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka- Karoho, 23, 47–51 [in Ukrainian].

Kokoshko, Iu. (2014, April 02). Liubimyi i odinokii Taras [Beloved and lonely Taras]. Dnepr vechernii. https://dv-gazeta.info/vechyorka/kultura/lyubimyiy-i-odinokiy-taras.html [in Russian].

Nechaienko, T., Plutalov, S., & Dorofieieva, A. (2020). Spetsyfika rezhyserskoi tvorchosti Volodymyra Moskovchenka v dynamitsi rozvytku teatralnoi kultury Luhanshchyny [The specifics of Volodymyr Moskovchenko's directorial work in the dynamics of the development of theater culture in the Luhansk region]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 3(2), 180–192. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219281 [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2013). Zhan Melnykov: "Iakshcho za maskoiu i kostiumom nemaie indyvidualnosti, to takyi aktor – ne tsikavyi!" [Zhan Melnykov: "If there is no individuality behind the mask and costume, then such an actor is not interesting!"]. Den, 70. https://day.kyiv.ua/article/kultura/zhan-melnykov-yakshcho-za-maskoyu-i-kostyumom-nemaye-indyvidualnosti-takyy-aktor-ne [in Ukrainian].

Pyvovarova, K., Tsyvata, Yu., & Skrypnyk, Ye. (2022). Neoklasychnyi styl teatralnoi rezhysury Petra Ilchenka [The neoclassical style of theatre directing by Petro Ilchenko]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 150–161. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531 [in Ukrainian].

Shevchenko, O. (2018, January 16). Zhan Melnykov: life and scene. Portal "DniproKultura". https://www.dnipro.libr.dp.ua/index.php?route=information/project&prj_id=225 [in Ukrainian].

Sloboda, V. V. (Comp.). (2008). Liudy i doli [People and destinies]. Lira [in Ukrainian].

Tuliantcev, A. A. (2002). Zhan Melnykov [Zhan Melnikov]. Dnepropetrovskaia knizhnaia tipografiia [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-02

Як цитувати

Бабченко, Я. (2023). Багатогранність творчої особистості Жана Мельникова. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(2), 108–118. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288147

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ