Фізичний театр як форма театрального мистецтва: український контекст

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288151

Ключові слова:

театральна антропологія, рух, тіло, виконавець, соціальна проблематика

Анотація

Стаття присвячена розгляду однієї з новітніх експериментальних форм сценічного мистецтва – фізичному театру. Фізичний театр – театральна форма, що виокремилася і поширилася наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття в низці європейських країн та в США і є малодослідженою в українському мистецтвознавстві. Метою дослідження є аналіз художньо-соціального досвіду фізичного театру в контексті мистецьких практик кінця ХХ – початку ХХІ ст., з’ясування його здобутків і проблемних зон. Це явище досліджено на матеріалі західноєвропейського, американського та вітчизняного творчого досвіду і в контексті інших актуальних мистецьких трендів. Визначено генезу фізичного театру, особливості його виражальних засобів, тематичні пріоритети. Методологія дослідження. Методологічною основою обрано театральну антропологію, зокрема напрацювання одного з авторів базового видання «Словник театральної антропології. Таємне мистецтво виконавця» Еугеніо Барби та Нікола Саварезе. Безпосередню увагу приділено постатям режисерів і хореографів – провідникам досліджуваної театральної форми на різних сценах світу. Зокрема, у статті проаналізовано знакову роботу «May B» французької хореографині Магі Марен. Осмислення українського досвіду фізичного театру здійснено за хронологічним принципом. Визначено режисерів і хореографів, серед яких Раду Поклітару, Лариса Венедіктова, Юрій Паскар, а також окремі театральні колективи, що активно опановували форму фізичного театру. Наукова новизна дослідження полягає в оригінальному ракурсі вивчення фізичного театру, зокрема простеження його генези й особливостей функціонування в Україні та за її межами. Висновки. У підсумку зазначено, що у фізичному театрі вироблено особливу виконавську техніку, обумовлену пріоритетом тіла як виражального засобу. Приділено велику увагу соціальній проблематиці. Відповідно, у кількох виставах фізичного театру, здійснених в Україні останніми роками, представлено пластичний узагальнений образ радянського тоталітаризму та деформованої ним людини.

Біографія автора

Ярослав Ланчак, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Balme, K. (2008). Vstup do teatroznavstva [Introduction to theater studies] (V. Kamianets, Trans.). VNTL-Klasyka [in Ukrainian].

Barba, E. (2001). Paperove kanoe. Putivnyk po teatralnii antropolohii [Paper canoe. Guide to theatrical anthropology]. Litopys [in Ukrainian].

Fischer-Lichte, E. (2008), The Transformative power of performance: a new aesthetics (I. Saskya, Trans.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894989 [in English]

Grau, A., & Jordan, S. (2000). Europe dancing perspectives on theatre, dance, and cultural identity. Routledge [in English].

Levi-Stros, K. (1997). Strukturna antropolohiia [Structural anthropology] (Z. Borysiuk, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Mackrell, J. (2015, July 28). Maguy Marin's May B review – Beckett's derelicts go searching for cakes and sex. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2015/jul/28/maguy-marin-may-b-review-beckett [in English].

May, B. (n.d.). Madrid Theatre. https://teatromadrid.com/espectaculo/may-b [in Spanish].

Nikitiuk, M. (2009, March 12). Kurbas. Rekonstruktciia. Seriia: Sovremennyi aktualnyi tanetc [Kurbas. Reconstruction. Series: Contemporary actual dance]. Teatre teatralnyi portal. https://teatre.com.ua/review/kurbas_rekonstruktsyja/ [in Russian].

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionary of the theater] (M. Yakubiak, Trans.). Vydavnychyi tsentr LNU im. Ivana Franka [in Ukrainian].

Schechner, R. (2006). Performance Studies: an introduction (2nd ed.). Routledge [in English].

Simeinyi albom / Album di Famiglia [Family album / Album di Famiglia]. (n.d.). Kiev Academic Drama. https://drama-comedy.kiev.ua/afisha/simejnyj-albom-album-di-famiglia/ [in Ukrainian].

Solo. (1999). Dialogue with stage, table and chair. Henrietta Horn. Contemporary dance. https://henrietta-horn.de/solo-1999/ [in German].

Unanova, T. (2010, August 21). Kultura. Radu Poklitaru: Glavnoe dlia khudozhnika – pleniat [Culture. Radu Poklitaru: The main thing for an artist is to captivate]. Postimees. https://rus.postimees.ee/302070/kultura-radu-poklitaru-glavnoe-dlya-hudozhnika-plenyat [in Russian].

Uytterhoeven, L. (2009). A cosmopolite’s utopia: limitations to the generational flemish dance history model. Platform, 4(2), 8–21. https://www.royalholloway.ac.uk/media/5303/00_full.pdf [in English].

Uzun, E. (2012). Radu Poklitaru. Svobodnyi tanetc [Radu Poklitaru. Free dance]. Elan Poligraf [in Russian].

Veselovska, H. (2008). Larysa Venediktova: oblychchiam do maibutnoho [Larysa Venediktova: facing the future]. Artkursyv, 2, 35–37 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2010). Tants-teatr u mystetskomu prostori suchasnoi Ukrainy [Dance-theater in the artistic space of modern Ukraine]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 2 (7), 101–107 [in Ukrainian].

VIÑO. Kyiv Academic Drama and Comedy Theatre on the Left Bank. https://drama-comedy.kiev.ua/afisha/alkogol/ [in Ukrainian].

Vladymyrova, N. (2002). Dramatychna chuttievist baletu [Dramatic sensuality of ballet]. Kino- Teatr, 2(40), 14–15. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/2002/2/balet.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-02

Як цитувати

Ланчак, Я., Маслов-Лисичкін, А., Маслова-Лисичкіна, І., & Бутко, О. (2023). Фізичний театр як форма театрального мистецтва: український контекст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(2), 127–140. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288151

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ