Фізичний театр як форма театрального мистецтва: український контекст
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288151Ключові слова:
театральна антропологія, рух, тіло, виконавець, соціальна проблематикаАнотація
Стаття присвячена розгляду однієї з новітніх експериментальних форм сценічного мистецтва – фізичному театру. Фізичний театр – театральна форма, що виокремилася і поширилася наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття в низці європейських країн та в США і є малодослідженою в українському мистецтвознавстві. Метою дослідження є аналіз художньо-соціального досвіду фізичного театру в контексті мистецьких практик кінця ХХ – початку ХХІ ст., з’ясування його здобутків і проблемних зон. Це явище досліджено на матеріалі західноєвропейського, американського та вітчизняного творчого досвіду і в контексті інших актуальних мистецьких трендів. Визначено генезу фізичного театру, особливості його виражальних засобів, тематичні пріоритети. Методологія дослідження. Методологічною основою обрано театральну антропологію, зокрема напрацювання одного з авторів базового видання «Словник театральної антропології. Таємне мистецтво виконавця» Еугеніо Барби та Нікола Саварезе. Безпосередню увагу приділено постатям режисерів і хореографів – провідникам досліджуваної театральної форми на різних сценах світу. Зокрема, у статті проаналізовано знакову роботу «May B» французької хореографині Магі Марен. Осмислення українського досвіду фізичного театру здійснено за хронологічним принципом. Визначено режисерів і хореографів, серед яких Раду Поклітару, Лариса Венедіктова, Юрій Паскар, а також окремі театральні колективи, що активно опановували форму фізичного театру. Наукова новизна дослідження полягає в оригінальному ракурсі вивчення фізичного театру, зокрема простеження його генези й особливостей функціонування в Україні та за її межами. Висновки. У підсумку зазначено, що у фізичному театрі вироблено особливу виконавську техніку, обумовлену пріоритетом тіла як виражального засобу. Приділено велику увагу соціальній проблематиці. Відповідно, у кількох виставах фізичного театру, здійснених в Україні останніми роками, представлено пластичний узагальнений образ радянського тоталітаризму та деформованої ним людини.
Посилання
Balme, K. (2008). Vstup do teatroznavstva [Introduction to theater studies] (V. Kamianets, Trans.). VNTL-Klasyka [in Ukrainian].
Barba, E. (2001). Paperove kanoe. Putivnyk po teatralnii antropolohii [Paper canoe. Guide to theatrical anthropology]. Litopys [in Ukrainian].
Fischer-Lichte, E. (2008), The Transformative power of performance: a new aesthetics (I. Saskya, Trans.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894989 [in English]
Grau, A., & Jordan, S. (2000). Europe dancing perspectives on theatre, dance, and cultural identity. Routledge [in English].
Levi-Stros, K. (1997). Strukturna antropolohiia [Structural anthropology] (Z. Borysiuk, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Mackrell, J. (2015, July 28). Maguy Marin's May B review – Beckett's derelicts go searching for cakes and sex. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2015/jul/28/maguy-marin-may-b-review-beckett [in English].
May, B. (n.d.). Madrid Theatre. https://teatromadrid.com/espectaculo/may-b [in Spanish].
Nikitiuk, M. (2009, March 12). Kurbas. Rekonstruktciia. Seriia: Sovremennyi aktualnyi tanetc [Kurbas. Reconstruction. Series: Contemporary actual dance]. Teatre teatralnyi portal. https://teatre.com.ua/review/kurbas_rekonstruktsyja/ [in Russian].
Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionary of the theater] (M. Yakubiak, Trans.). Vydavnychyi tsentr LNU im. Ivana Franka [in Ukrainian].
Schechner, R. (2006). Performance Studies: an introduction (2nd ed.). Routledge [in English].
Simeinyi albom / Album di Famiglia [Family album / Album di Famiglia]. (n.d.). Kiev Academic Drama. https://drama-comedy.kiev.ua/afisha/simejnyj-albom-album-di-famiglia/ [in Ukrainian].
Solo. (1999). Dialogue with stage, table and chair. Henrietta Horn. Contemporary dance. https://henrietta-horn.de/solo-1999/ [in German].
Unanova, T. (2010, August 21). Kultura. Radu Poklitaru: Glavnoe dlia khudozhnika – pleniat [Culture. Radu Poklitaru: The main thing for an artist is to captivate]. Postimees. https://rus.postimees.ee/302070/kultura-radu-poklitaru-glavnoe-dlya-hudozhnika-plenyat [in Russian].
Uytterhoeven, L. (2009). A cosmopolite’s utopia: limitations to the generational flemish dance history model. Platform, 4(2), 8–21. https://www.royalholloway.ac.uk/media/5303/00_full.pdf [in English].
Uzun, E. (2012). Radu Poklitaru. Svobodnyi tanetc [Radu Poklitaru. Free dance]. Elan Poligraf [in Russian].
Veselovska, H. (2008). Larysa Venediktova: oblychchiam do maibutnoho [Larysa Venediktova: facing the future]. Artkursyv, 2, 35–37 [in Ukrainian].
Veselovska, H. (2010). Tants-teatr u mystetskomu prostori suchasnoi Ukrainy [Dance-theater in the artistic space of modern Ukraine]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 2 (7), 101–107 [in Ukrainian].
VIÑO. Kyiv Academic Drama and Comedy Theatre on the Left Bank. https://drama-comedy.kiev.ua/afisha/alkogol/ [in Ukrainian].
Vladymyrova, N. (2002). Dramatychna chuttievist baletu [Dramatic sensuality of ballet]. Kino- Teatr, 2(40), 14–15. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/2002/2/balet.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.