Теоретико-методологічні аспекти сучасної театральної педагогіки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288156Ключові слова:
театральна педагогіка, заклади різних рівнів освіти, акторська майстерність, творчі здібності, методика викладання, акторАнотація
Мета дослідження – висвітлити основні процеси розвитку сучасної театральної педагогіки, квінтесенцію її новітніх теоретико-практичних методів пізнання та втілення. Мета наукової статті зумовила доцільність застосування такої методології дослідження: історико- культурного методу – для вивчення театральної педагогіки в контексті еволюції театрального мистецтва ХХ – початку ХХІ ст.; типологічного – для виявлення та визначення особливостей формування театральної педагогіки; компаративного – для аналізу драматичної і театральної педагогіки; системного аналізу – для розгляду прийомів і методів театрального мистецтва в контексті педагогіки. Новизна дослідження полягає в проведеному комплексному дослідженні особливостей використання прийомів і методів театрального мистецтва в контексті специфіки педагогіки й у визначенні перспективних шляхів розвитку театральної педагогіки як феномену художньо-педагогічної практики ХХІ ст. Висновки. Отже, на сучасному етапі театральна педагогіка є самостійною галуззю теорії виховання, що охоплює систему методів, прийомів, які забезпечують самовираження особистості у творчо-продуктивній театралізованій діяльності, що здійснюється засобами театральної педагогіки. Підставою моделювання процесу формування суб’єктності здобувачів вищої освіти засобами театральної педагогіки є розуміння необхідності створення умов і використання форм, насичених елементами театральної творчості в освітній та позааудиторній діяльності. Набуття професійних навичок й умінь для актора може бути плідним за умови одночасного набуття соціального досвіду та становлення індивідуальності у її повноцінній якості. Зважаючи на потреби театральної педагогіки, фахівцям необхідно шукати форми навчання, які надавали б можливість побудувати систему спільного навчання представників різних театральних професій у процесі створення задуму вистави та її реалізації. Спільний формат навчання відкриває можливості розробки міждисциплінарних програм і способів підготовки унікальних спеціалістів.
Посилання
Abramian, V. (1996). Teatralna pedahohika [Theater pedagogy]. Libra [in Ukrainian].
Barnych, M. M. (2016). Maisternist aktora: tekhnika "obmanu" [The skill of the actor: "deception" technique] (2nd ed.). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Barnych, M. M. (2018). Psykhotekhnika aktora. Maister-klas [Psychotechnics of an actor. Master class] [Monograph]. Pinzel [in Ukrainian].
Clubb, L. G. (2001). Theatre in Europe from the Renaissance to 1704:Italian Renaissance Theatre. In J. R. Brown (Ed.), The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford University Press [in English].
Derhach, M. A. (2012). Teatralne mystetstvo yak zasib formuvannia osobystosti v istorii pedahohichnoi dumky ta shkoly Ukrainy v XX stolitti [Theatrical art as a means of personality formation in the history of pedagogical thought and schools of Ukraine in the 20th century] [Doctoral Dissertation, Luhansk Taras Shevchenko National University] [in Ukrainian].
Dubyna, L. H. (2004). Vykorystannia teatralnoi pedahohiky u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [The use of theater pedagogy in the training of future primary school teachers] [PhD Dissertation, Institute of Vocational Education of the National Academy of Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Fedorovych, A. V. (2014). Vzaiemozviazok teatralnoi ta pedahohichnoi tvorchosti u diialnosti vykhovatelia doshchkilnoho navchalnoho zakladu [The correlation of the theatrical and pedagogical creative work in the kindergarten nanny’s activities]. Scientific notes of the pedagogical department, 34, 237–245 [in Ukrainian].
Frazer, J. G. (1995). The Golden Bough. Touchstone [in English].
Furay, J. (2014). Stages of instruction: theatre, pedagogy and information literacy. Reference Services Review, 42(2), 209–228. https://doi.org/10.1108/RSR-09-2013-0047 [in English].
Hordieiev, S. I. (2022). Pedahohika suchasnoho ukrainskoho teatru: na shliakhu do mystetskoho syntezu [ Pedagogy of modern Ukrainian theater: on the way to artistic synthesis]. Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education, 63, 91–107. https://doi.org/10.34064/khnum1-63.05 [in Ukrainian].
Husakova, N. M. (2017). Osnovni skladovi formuvannia tvorchoi osobystosti maibutnoho rezhysera-pedahoha teatralnoho kolektyvu [The main components of the formation of creative personality of future director-teacher in a theater group]. Culture and contemporaneity, 1, 42–46 [in Ukrainian].
Husakova, N. M. (2021). Teatralna pedahohika: pidhotovka novoi heneratsii tvorchykh kadriv v systemi vyshchoi osvity [Theater pedagogy: training a new generation of creative personnel in the higher education system]. In Stsenichne mystetstvo: dosvid, osvita, maisternist [Stage arts: experience, education, skill] [Monograph] (pp. 9–30). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].
Lymarenko, L. (2015). Vykorystannia studentskoho teatru v yevropeiskykh pedahohichnykh systemakh profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv [The usage of student theater in European systems of professional training of future teachers]. Aesthetics and ethics of pedagogical action, 9, 176–187 [in Ukrainian].
Nabokov, R., & Krypchuk, M. (2023). Dydaktychne obgruntuvannia teoretychnykh i praktychnykh komponentiv vykladannia kursu "Rezhysura shou ta artproiektiv" v umovakh ekstrenoho dystantsiinoho onlain-navchannia [Didactic substantiation of theoretical and practical components of teaching the course "Directing shows and art projects" in the context of emergency distance online learning]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 6(1), 88–100. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276722 [in Ukrainian].
Pinkert, U. (2010). The concept of theatre in theatre pedagogy. In S. Shonman (Ed.), Key Concepts in Theatre/Drama Education (pp. 119–124). Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-332-7_19 [in English].
Stykhun, N. V. (2010). Teatralne mystetstvo yak zasib udoskonalennia pedahohichnoi maisternosti vchytelia [Theatrical art as a means of improving the teacher's pedagogical skills]. New pedagogical thought, 4, 132–136 [in Ukrainian].
Stykhun, N. V. (2017a). Rozvytok profesiinoi maisternosti vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv zasobamy teatralnoho mystetstva (20-80-ti rr. XX st.) [Development of professional skills of teachers of general educational institutions by means of theatrical art (20-80s of the 20th century)] [Abstract of PhD Dissertation, Rivne State University of the Humanities] [in Ukrainian].
Stykhun, N. V. (2017b). Rozvytok profesiinoi maisternosti vchytelia zasobamy teatralnoho mystetstva v umovakh neperervno pedahohichnoi osvity [Development of teacher's professional skills by means of theatre art in the context of in-service pedagogical education]. Continuing professional education : theory and practice (Series: Pedagogical sciences), 1–2(50–51), 34–37 [in Ukrainian].
Tylor, B. E. (2010). Primitive Culture: Researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom (Vol. 2). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511705953 [in English].
Van de Water, M., McAvoy, M., & Hunt, K. (2015). Drama and Education: Performance Methodologies for Teaching and Learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315756028 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.