Теоретико-методологічні аспекти сучасної театральної педагогіки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288156

Ключові слова:

театральна педагогіка, заклади різних рівнів освіти, акторська майстерність, творчі здібності, методика викладання, актор

Анотація

Мета дослідження – висвітлити основні процеси розвитку сучасної театральної педагогіки, квінтесенцію її новітніх теоретико-практичних методів пізнання та втілення. Мета наукової статті зумовила доцільність застосування такої методології дослідження: історико- культурного методу – для вивчення театральної педагогіки в контексті еволюції театрального мистецтва ХХ – початку ХХІ ст.; типологічного – для виявлення та визначення особливостей формування театральної педагогіки; компаративного – для аналізу драматичної і театральної педагогіки; системного аналізу – для розгляду прийомів і методів театрального мистецтва в контексті педагогіки. Новизна дослідження полягає в проведеному комплексному дослідженні особливостей використання прийомів і методів театрального мистецтва в контексті специфіки педагогіки й у визначенні перспективних шляхів розвитку театральної педагогіки як феномену художньо-педагогічної практики ХХІ ст. Висновки. Отже, на сучасному етапі театральна педагогіка є самостійною галуззю теорії виховання, що охоплює систему методів, прийомів, які забезпечують самовираження особистості у творчо-продуктивній театралізованій діяльності, що здійснюється засобами театральної педагогіки. Підставою моделювання процесу формування суб’єктності здобувачів вищої освіти засобами театральної педагогіки є розуміння необхідності створення умов і використання форм, насичених елементами театральної творчості в освітній та позааудиторній діяльності. Набуття професійних навичок й умінь для актора може бути плідним за умови одночасного набуття соціального досвіду та становлення індивідуальності у її повноцінній якості. Зважаючи на потреби театральної педагогіки, фахівцям необхідно шукати форми навчання, які надавали б можливість побудувати систему спільного навчання представників різних театральних професій у процесі створення задуму вистави та її реалізації. Спільний формат навчання відкриває можливості розробки міждисциплінарних програм і способів підготовки унікальних спеціалістів.

Біографія автора

Олена Абрамович, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Abramian, V. (1996). Teatralna pedahohika [Theater pedagogy]. Libra [in Ukrainian].

Barnych, M. M. (2016). Maisternist aktora: tekhnika "obmanu" [The skill of the actor: "deception" technique] (2nd ed.). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Barnych, M. M. (2018). Psykhotekhnika aktora. Maister-klas [Psychotechnics of an actor. Master class] [Monograph]. Pinzel [in Ukrainian].

Clubb, L. G. (2001). Theatre in Europe from the Renaissance to 1704:Italian Renaissance Theatre. In J. R. Brown (Ed.), The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford University Press [in English].

Derhach, M. A. (2012). Teatralne mystetstvo yak zasib formuvannia osobystosti v istorii pedahohichnoi dumky ta shkoly Ukrainy v XX stolitti [Theatrical art as a means of personality formation in the history of pedagogical thought and schools of Ukraine in the 20th century] [Doctoral Dissertation, Luhansk Taras Shevchenko National University] [in Ukrainian].

Dubyna, L. H. (2004). Vykorystannia teatralnoi pedahohiky u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [The use of theater pedagogy in the training of future primary school teachers] [PhD Dissertation, Institute of Vocational Education of the National Academy of Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].

Fedorovych, A. V. (2014). Vzaiemozviazok teatralnoi ta pedahohichnoi tvorchosti u diialnosti vykhovatelia doshchkilnoho navchalnoho zakladu [The correlation of the theatrical and pedagogical creative work in the kindergarten nanny’s activities]. Scientific notes of the pedagogical department, 34, 237–245 [in Ukrainian].

Frazer, J. G. (1995). The Golden Bough. Touchstone [in English].

Furay, J. (2014). Stages of instruction: theatre, pedagogy and information literacy. Reference Services Review, 42(2), 209–228. https://doi.org/10.1108/RSR-09-2013-0047 [in English].

Hordieiev, S. I. (2022). Pedahohika suchasnoho ukrainskoho teatru: na shliakhu do mystetskoho syntezu [ Pedagogy of modern Ukrainian theater: on the way to artistic synthesis]. Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education, 63, 91–107. https://doi.org/10.34064/khnum1-63.05 [in Ukrainian].

Husakova, N. M. (2017). Osnovni skladovi formuvannia tvorchoi osobystosti maibutnoho rezhysera-pedahoha teatralnoho kolektyvu [The main components of the formation of creative personality of future director-teacher in a theater group]. Culture and contemporaneity, 1, 42–46 [in Ukrainian].

Husakova, N. M. (2021). Teatralna pedahohika: pidhotovka novoi heneratsii tvorchykh kadriv v systemi vyshchoi osvity [Theater pedagogy: training a new generation of creative personnel in the higher education system]. In Stsenichne mystetstvo: dosvid, osvita, maisternist [Stage arts: experience, education, skill] [Monograph] (pp. 9–30). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Lymarenko, L. (2015). Vykorystannia studentskoho teatru v yevropeiskykh pedahohichnykh systemakh profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv [The usage of student theater in European systems of professional training of future teachers]. Aesthetics and ethics of pedagogical action, 9, 176–187 [in Ukrainian].

Nabokov, R., & Krypchuk, M. (2023). Dydaktychne obgruntuvannia teoretychnykh i praktychnykh komponentiv vykladannia kursu "Rezhysura shou ta artproiektiv" v umovakh ekstrenoho dystantsiinoho onlain-navchannia [Didactic substantiation of theoretical and practical components of teaching the course "Directing shows and art projects" in the context of emergency distance online learning]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 6(1), 88–100. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276722 [in Ukrainian].

Pinkert, U. (2010). The concept of theatre in theatre pedagogy. In S. Shonman (Ed.), Key Concepts in Theatre/Drama Education (pp. 119–124). Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-332-7_19 [in English].

Stykhun, N. V. (2010). Teatralne mystetstvo yak zasib udoskonalennia pedahohichnoi maisternosti vchytelia [Theatrical art as a means of improving the teacher's pedagogical skills]. New pedagogical thought, 4, 132–136 [in Ukrainian].

Stykhun, N. V. (2017a). Rozvytok profesiinoi maisternosti vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv zasobamy teatralnoho mystetstva (20-80-ti rr. XX st.) [Development of professional skills of teachers of general educational institutions by means of theatrical art (20-80s of the 20th century)] [Abstract of PhD Dissertation, Rivne State University of the Humanities] [in Ukrainian].

Stykhun, N. V. (2017b). Rozvytok profesiinoi maisternosti vchytelia zasobamy teatralnoho mystetstva v umovakh neperervno pedahohichnoi osvity [Development of teacher's professional skills by means of theatre art in the context of in-service pedagogical education]. Continuing professional education : theory and practice (Series: Pedagogical sciences), 1–2(50–51), 34–37 [in Ukrainian].

Tylor, B. E. (2010). Primitive Culture: Researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom (Vol. 2). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511705953 [in English].

Van de Water, M., McAvoy, M., & Hunt, K. (2015). Drama and Education: Performance Methodologies for Teaching and Learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315756028 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-02

Як цитувати

Абрамович, О., & Чорна, В. (2023). Теоретико-методологічні аспекти сучасної театральної педагогіки. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(2), 153–166. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288156

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА