Особливості функціонування аматорських театрів у пенітенціарних установах: історіографічний дискурс
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301140Ключові слова:
пенітенціарна театральна практика, театр у в’язницях, історіографія, соціальна трансформація, Соловецький театр, Лесь КурбасАнотація
Мета дослідження — проаналізувати та систематизувати виявлені наукові дослідження, у яких розглянуто роль та особливості діяльності аматорських театрів у пенітенціарних установах. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано комбінацію методів: літературний аналіз — для систематизації джерел та виявлення ключових тенденцій; метааналіз — для огляду результатів попередніх досліджень і визначення загальних закономірностей; метод систематизації — для узагальнення отриманих результатів. Новизна дослідження полягає в зборі й систематизації статей і монографій закордонних та українських авторів з метою наукового осмислення потенційних гуманістичних можливостей театру в системі соціокультурних комунікативних практик. Висновок. Аналіз закордонних досліджень підтверджує актуальність теми. У значному переліку публікацій театр у в’язницях розглянуто в контексті боротьби з расизмом, системою пригноблення та іншими формами соціальної нерівності, що свідчить про різноманітність тематики досліджень і вказує на потенціал театральних програм для підтримки прав людини й створення простору для вираження в’язнів. У виявлених джерелах стверджується, що театральні практики можуть сприяти проявам емпатії серед ув’язнених учасників, що позитивно впливає на спілкування та взаємодії у в’язниці й покращує психологічний стан в’язнів. Виявлено відсутність в Україні сучасних наукових праць, спрямованих на вивчення діяльності та ролі театрів у пенітенціарних установах. Проте вказано на потенціал використання досвіду Медвеж’єгорського та Соловецького театрів, у яких працював Лесь Курбас, для подальших досліджень у цій царині. Отримані висновки вказують на широкі можливості театральної діяльності у в’язницях. Такі програми можуть не тільки сприяти подальшій соціальній адаптації в’язнів у посткарценарному періоді, а й впливати на гуманізацію самої системи кримінальної юстиції як соціальної структури загалом.
Посилання
Balfour, M. (Ed.). (2004). Theatre in Prison: Theory and Practice. Intellect. https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvxrb [in English].
Barone, P., Berni, V., Palmieri, C., & Vaccaro, S. (2021). Like an earthquake in a submarine: the social and institutional impact of a theatre laboratory programme at the "C. Beccaria" youth detention centre in Milan. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 542–560. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1944803 [in English].
Becker, F., Hernandez, P., & Werth, B. (2013). Imagining Human Rights in Twenty-First Century Theater: Global Perspectives. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137027108 [in English].
Boal, A. (1985). Theatre of the Oppressed (Ch. McBride, Trans.). Theatre Communications Group [in English].
Davis, A. (2003). Are Prisons Obsolete? Seven Stories Press [in English].
Dreier, J. (2021). Decolonising pedagogies in prison performance programmes: making Shakespeare secondary. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 477–493. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1938993 [in English].
Fedorov, P. (2023, June 2). Pidsudni, zasudzheni, uviazneni, platnyky podatkiv i trokhy filosofii [Defendants, convicts, prisoners, taxpayers and a little philosophy]. Protection for Prisoners of Ukraine. https://ngoauu.org/pidsudni-zasudzheni-uvyazneni-platniki-podatkiv-i-troxi-filosofi%D1%97/ [in Ukrainian].
Fesette, N., Levitt, B., & Kilburn, J. (2021). Prison theatre and the right to look. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 461–476. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1938989 [in English].
Gilbert, H., & Tompkins, J. (1996). Post-Colonial Drama: Theory, Practice, Politics. Routledge [in English].
Haliat-Valaiev, R. (1988). U kryzhanii pusteli [In the icy desert]. Ukraina, 7, 20–21 [in Ukrainian].
Hatton, O. (2021). If you are going to treat someone like a human: White supremacy and performance programmes in Northern California’s correctional facilities. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 511–527. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1944804 [in English].
Hazou, R., Woodland, S., & Ilgenfritz, P. (2021). Performing Te Whare Tapa Whā: building on cultural rights to decolonise prison theatre practice. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 494–510. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1940121 [in English].
Kuziakina, N. (1988). Za solovetskoiu mezheiu [Beyond the Solovetsky border]. Kyiv, 7, 111– 134 [in Ukrainian].
Lucas, A. (2021). Prison Theatre and the Global Crisis of Incarceration. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781408184332 [in English].
Luckhurst, M., & Morin, E. (Eds.). (2015). Theatre and Human Rights after 1945: Things Unspeakable. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137362308 [in English].
Malzacher, F. (2015). No Organum to Follow: Possibilities of Political Theatre Today. In Not Just a Mirror. Looking for the Political Theatre of Today (pp. 16–31). Alexander Verlag [in English].
McAvinchey, C. (2020). Applied Theatre: Women and the Criminal Justice System. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781474262583 [in English].
Mirzoeff, N. (2011). The Right to Look. Critical Inquiry, 37(3), 473–496. https://doi.org/10.1086/659354 [in English].
Mukherjee, M., & Manna, N. (2021). Indian theatre and incarceration: performing the transition from criminal to civic space. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 528–541. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1940122 [in English].
Pensalfini, R. (2016). Prison Shakespeare: For These Deep Shames and Great Indignities (Palgrave Shakespeare Studies). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137450210 [in English].
Shailor, J. (Ed.). (2011). Performing New Lives: Prison Theatre. Jessica Kingsley Publishers. https://books.google.com.ua/books/about/Performing_New_Lives.html?id=tkr4vQ96jWcC&redir_esc=y [in English].
Skalii, R. (1987, February 26). Pershoprokhodets [Pioneer]. Literaturna Ukraina, 9, 7 [in Ukrainian].
Thompson, J. (Ed.). (1998). Prison theatre: Perspectives and practices. Jessica Kingsley Publishers [in English].
Walsh, A. (2019). Prison Cultures: Performance, Resistance and Desire. Intellect. https://doi.org/10.1386/peet_00031_5 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.