Особливості функціонування аматорських театрів у пенітенціарних установах: історіографічний дискурс

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301140

Ключові слова:

пенітенціарна театральна практика, театр у в’язницях, історіографія, соціальна трансформація, Соловецький театр, Лесь Курбас

Анотація

Мета дослідження — проаналізувати та систематизувати виявлені наукові дослідження, у яких розглянуто роль та особливості діяльності аматорських театрів у пенітенціарних установах. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано комбінацію методів: літературний аналіз — для систематизації джерел та виявлення ключових тенденцій; метааналіз — для огляду результатів попередніх досліджень і визначення загальних закономірностей; метод систематизації — для узагальнення отриманих результатів. Новизна дослідження полягає в зборі й систематизації статей і монографій закордонних та українських авторів з метою наукового осмислення потенційних гуманістичних можливостей театру в системі соціокультурних комунікативних практик. Висновок. Аналіз закордонних досліджень підтверджує актуальність теми. У значному переліку публікацій театр у в’язницях розглянуто в контексті боротьби з расизмом, системою пригноблення та іншими формами соціальної нерівності, що свідчить про різноманітність тематики досліджень і вказує на потенціал театральних програм для підтримки прав людини й створення простору для вираження в’язнів. У виявлених джерелах стверджується, що театральні практики можуть сприяти проявам емпатії серед ув’язнених учасників, що позитивно впливає на спілкування та взаємодії у в’язниці й покращує психологічний стан в’язнів. Виявлено відсутність в Україні сучасних наукових праць, спрямованих на вивчення діяльності та ролі театрів у пенітенціарних установах. Проте вказано на потенціал використання досвіду Медвеж’єгорського та Соловецького театрів, у яких працював Лесь Курбас, для подальших досліджень у цій царині. Отримані висновки вказують на широкі можливості театральної діяльності у в’язницях. Такі програми можуть не тільки сприяти подальшій соціальній адаптації в’язнів у посткарценарному періоді, а й впливати на гуманізацію самої системи кримінальної юстиції як соціальної структури загалом.

Біографії авторів

Катерина Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Ігор Борко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доцент

Посилання

Balfour, M. (Ed.). (2004). Theatre in Prison: Theory and Practice. Intellect. https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvxrb [in English].

Barone, P., Berni, V., Palmieri, C., & Vaccaro, S. (2021). Like an earthquake in a submarine: the social and institutional impact of a theatre laboratory programme at the "C. Beccaria" youth detention centre in Milan. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 542–560. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1944803 [in English].

Becker, F., Hernandez, P., & Werth, B. (2013). Imagining Human Rights in Twenty-First Century Theater: Global Perspectives. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137027108 [in English].

Boal, A. (1985). Theatre of the Oppressed (Ch. McBride, Trans.). Theatre Communications Group [in English].

Davis, A. (2003). Are Prisons Obsolete? Seven Stories Press [in English].

Dreier, J. (2021). Decolonising pedagogies in prison performance programmes: making Shakespeare secondary. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 477–493. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1938993 [in English].

Fedorov, P. (2023, June 2). Pidsudni, zasudzheni, uviazneni, platnyky podatkiv i trokhy filosofii [Defendants, convicts, prisoners, taxpayers and a little philosophy]. Protection for Prisoners of Ukraine. https://ngoauu.org/pidsudni-zasudzheni-uvyazneni-platniki-podatkiv-i-troxi-filosofi%D1%97/ [in Ukrainian].

Fesette, N., Levitt, B., & Kilburn, J. (2021). Prison theatre and the right to look. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 461–476. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1938989 [in English].

Gilbert, H., & Tompkins, J. (1996). Post-Colonial Drama: Theory, Practice, Politics. Routledge [in English].

Haliat-Valaiev, R. (1988). U kryzhanii pusteli [In the icy desert]. Ukraina, 7, 20–21 [in Ukrainian].

Hatton, O. (2021). If you are going to treat someone like a human: White supremacy and performance programmes in Northern California’s correctional facilities. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 511–527. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1944804 [in English].

Hazou, R., Woodland, S., & Ilgenfritz, P. (2021). Performing Te Whare Tapa Whā: building on cultural rights to decolonise prison theatre practice. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 494–510. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1940121 [in English].

Kuziakina, N. (1988). Za solovetskoiu mezheiu [Beyond the Solovetsky border]. Kyiv, 7, 111– 134 [in Ukrainian].

Lucas, A. (2021). Prison Theatre and the Global Crisis of Incarceration. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781408184332 [in English].

Luckhurst, M., & Morin, E. (Eds.). (2015). Theatre and Human Rights after 1945: Things Unspeakable. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137362308 [in English].

Malzacher, F. (2015). No Organum to Follow: Possibilities of Political Theatre Today. In Not Just a Mirror. Looking for the Political Theatre of Today (pp. 16–31). Alexander Verlag [in English].

McAvinchey, C. (2020). Applied Theatre: Women and the Criminal Justice System. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781474262583 [in English].

Mirzoeff, N. (2011). The Right to Look. Critical Inquiry, 37(3), 473–496. https://doi.org/10.1086/659354 [in English].

Mukherjee, M., & Manna, N. (2021). Indian theatre and incarceration: performing the transition from criminal to civic space. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 26(3), 528–541. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1940122 [in English].

Pensalfini, R. (2016). Prison Shakespeare: For These Deep Shames and Great Indignities (Palgrave Shakespeare Studies). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137450210 [in English].

Shailor, J. (Ed.). (2011). Performing New Lives: Prison Theatre. Jessica Kingsley Publishers. https://books.google.com.ua/books/about/Performing_New_Lives.html?id=tkr4vQ96jWcC&redir_esc=y [in English].

Skalii, R. (1987, February 26). Pershoprokhodets [Pioneer]. Literaturna Ukraina, 9, 7 [in Ukrainian].

Thompson, J. (Ed.). (1998). Prison theatre: Perspectives and practices. Jessica Kingsley Publishers [in English].

Walsh, A. (2019). Prison Cultures: Performance, Resistance and Desire. Intellect. https://doi.org/10.1386/peet_00031_5 [in English].

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Юдова-Романова, К., Борко, І., & Матузко, О. (2024). Особливості функціонування аматорських театрів у пенітенціарних установах: історіографічний дискурс. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 29–47. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301140

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ