Особливості когнітивно-комунікативного простору монодрами як «драми дискурсу»

Автор(и)

  • Іван Білаш Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна http://orcid.org/0000-0002-2728-8097

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301825

Ключові слова:

монодрама, «драма дискурсу», когнітивно-комунікативний простір, «асоціативно-метонімічний» принцип, ліро-психологізм, суб’єкт дії, полілогічна моносуб’єктність

Анотація

Мета — дослідити особливості когнітивно-комунікативного простору монодрами та виявити основні концепти й структурні елементи, що дають змогу визначити цей жанр як «драму дискурсу». Методологія дослідження передбачає застосування мультидисциплінарного підходу, у межах якого автор опирається на теорії драматургії, жанру та дискурсу, а також послуговується феноменологічним підходом, культурно- історичним методом і методом когнітивно-дискурсивного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше здійснено спробу концептуалізувати когнітивно-комунікативний простір монодрами саме як «драми дискурсу», указавши на його сутнісні ознаки та виділивши складники. Висновки. Визначено, що когнітивно- комунікативний простір монодрами — це структура, що об’єктивно існує, до складу якої входить синергія когнітивних просторів драматурга й читача / глядача на засадах полілогічної моносуб’єктності (проєктування назовні через уособлення різних сторін і втілення в кількох персонажах «Я-інших») «нетипового» головного героя та перформативної дискурсії, де статус події мають самі висловлювання персонажів, які є ланцюгом мовних жестів подієвого характеру. Доведено, що відродження монодрами наприкінці ХХ ст., її модифікації та трансформації тісно пов’язані з переосмисленням ключового структурного аспекту когнітивно-комунікативного простору: від суб’єктоцентризму до розсіювання «Я» в полілогічних структурах. Експерименти сучасних українських авторів із семантикою та поетикою образів, які тривають з 90-х рр. ХХ ст. і дотепер, відзначаються поглибленим ліро- психологізмом, формуванням «монодраматичної» мови із застосуванням постмодерної деконструкції та творчими пошуками в межах жанрового модусу. В основу архітектоніки когнітивно-комунікативного простору монодрами як «драми дискурсу» покладено «асоціативно-метонімічний» принцип, який підкреслює його відмінність від агонально- діалогічної дискурсивної практики драми та детермінує хронотоп суб’єкта дії, мотиви пам’яті, інтертекстуальні зв’язки тощо.

Біографія автора

Іван Білаш, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Аспірант на здобуття ступеня доктора мистецтв

Посилання

Bondareva, O. (2007a). Mif ta antymif u zhanrovomu modeliuvanni ukrainskoi dramaturhii kintsia XX — pochatku XXІ stolittia [Myth and anti-myth in the genre modeling of Ukrainian drama of the late 20th and early 21st centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Bondareva, O. (2007b). Suchasna ukrainska monodrama: stanovlennia novoho zhanrovoho kanonu [Modern Ukrainian monodrama: a new genre canon formation]. Visnyk Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu im. V. Stefanyka. Seriia: Filolohiia (literaturoznavstvo), 13–14, 42–47 [in Ukrainian].

Bortnik, Zh. I. (2013). Monodrama yak zhanr: teoretyko-istorychnyi aspekt (stattia druha) [Monodrama as a genre: theoretical and historical aspects (second article)]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Filolohichni nauky. Literaturoznavstvo, 28, 12–18 [in Ukrainian].

Bortnik, Zh. I. (2016). Suchasna monodrama yak kulturno-istorychnyi fenomen: heneza, poetyka, retseptsiia [Modern monodrama as a cultural-historical phenomenon: genesis, poetics, reception] [Abstract of PhD Dissertation, Yurii Fedkovych Chernivtsi National University] [in Ukrainian].

Bortnik, Zh. I. (2018). Monodrama: pravo na totalnyi monoloh [Monodrama: the right to a total monologue]. Kurbas Reading, 13, 165−187 [in Ukrainian].

Demmer, S. (1982). Untersuchungen zu Form und Geschichte des Monodramas. Böhlau [in German].

Gilbert, H., & Lo, J. (1997). Peforming Hybridity in Post-Colonial Monodrama. Journal of Commonwealth Literature, 31(1), 5–19. https://doi.org/10.1177/002198949703200102 [in English].

Jorda, Ch. (1996). Perzeptionstheorie unter besonderer Berücksichtigung des szenischen Verstehens. In Erlacher-Farkas, B., Jorda, Ch. (Eds), Monodrama: Heilende Begegnung Vom Psychodrama Zur Einzeltherapie (pp. 63–73). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-6564-5_7 [in German].

Klekovkin, O. (2012). Theatrica: Leksykon [Theatrica: Lexicon]. Feniks.

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionary of the theater] (M. Yakubiak, Trans.). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].

Ritter, Y. (2011). Do teorii subiektyvnosti Hegelia [On Hegel's Theory of Subjectivity]. In Metafizyka i polityka [Metaphysics and politics] (V. Zadorozhnyi & O. Kysliuk, Trans., pp. 223–236). Yunivers [in Ukrainian].

Shovkoplias, H. Ye. (2021). Mizh modernizmom i postmodernizmom: eksperymentalnyi teatr Yuriia Tarnavskoho [Between modernism and postmodernism: experimental theater of Yuriy Tarnawsky]. Literature and Culture of Polissya. Series "Philology Research", 101(16), 228–240. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2020-16f-101-228-240 [in Ukrainian].

Tarnawsky, Yu. (1998). 6X0. Rodovid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Білаш, І. (2024). Особливості когнітивно-комунікативного простору монодрами як «драми дискурсу». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 6–15. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301825

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ