Особливості когнітивно-комунікативного простору монодрами як «драми дискурсу»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301825Ключові слова:
монодрама, «драма дискурсу», когнітивно-комунікативний простір, «асоціативно-метонімічний» принцип, ліро-психологізм, суб’єкт дії, полілогічна моносуб’єктністьАнотація
Мета — дослідити особливості когнітивно-комунікативного простору монодрами та виявити основні концепти й структурні елементи, що дають змогу визначити цей жанр як «драму дискурсу». Методологія дослідження передбачає застосування мультидисциплінарного підходу, у межах якого автор опирається на теорії драматургії, жанру та дискурсу, а також послуговується феноменологічним підходом, культурно- історичним методом і методом когнітивно-дискурсивного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше здійснено спробу концептуалізувати когнітивно-комунікативний простір монодрами саме як «драми дискурсу», указавши на його сутнісні ознаки та виділивши складники. Висновки. Визначено, що когнітивно- комунікативний простір монодрами — це структура, що об’єктивно існує, до складу якої входить синергія когнітивних просторів драматурга й читача / глядача на засадах полілогічної моносуб’єктності (проєктування назовні через уособлення різних сторін і втілення в кількох персонажах «Я-інших») «нетипового» головного героя та перформативної дискурсії, де статус події мають самі висловлювання персонажів, які є ланцюгом мовних жестів подієвого характеру. Доведено, що відродження монодрами наприкінці ХХ ст., її модифікації та трансформації тісно пов’язані з переосмисленням ключового структурного аспекту когнітивно-комунікативного простору: від суб’єктоцентризму до розсіювання «Я» в полілогічних структурах. Експерименти сучасних українських авторів із семантикою та поетикою образів, які тривають з 90-х рр. ХХ ст. і дотепер, відзначаються поглибленим ліро- психологізмом, формуванням «монодраматичної» мови із застосуванням постмодерної деконструкції та творчими пошуками в межах жанрового модусу. В основу архітектоніки когнітивно-комунікативного простору монодрами як «драми дискурсу» покладено «асоціативно-метонімічний» принцип, який підкреслює його відмінність від агонально- діалогічної дискурсивної практики драми та детермінує хронотоп суб’єкта дії, мотиви пам’яті, інтертекстуальні зв’язки тощо.
Посилання
Bondareva, O. (2007a). Mif ta antymif u zhanrovomu modeliuvanni ukrainskoi dramaturhii kintsia XX — pochatku XXІ stolittia [Myth and anti-myth in the genre modeling of Ukrainian drama of the late 20th and early 21st centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].
Bondareva, O. (2007b). Suchasna ukrainska monodrama: stanovlennia novoho zhanrovoho kanonu [Modern Ukrainian monodrama: a new genre canon formation]. Visnyk Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu im. V. Stefanyka. Seriia: Filolohiia (literaturoznavstvo), 13–14, 42–47 [in Ukrainian].
Bortnik, Zh. I. (2013). Monodrama yak zhanr: teoretyko-istorychnyi aspekt (stattia druha) [Monodrama as a genre: theoretical and historical aspects (second article)]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Filolohichni nauky. Literaturoznavstvo, 28, 12–18 [in Ukrainian].
Bortnik, Zh. I. (2016). Suchasna monodrama yak kulturno-istorychnyi fenomen: heneza, poetyka, retseptsiia [Modern monodrama as a cultural-historical phenomenon: genesis, poetics, reception] [Abstract of PhD Dissertation, Yurii Fedkovych Chernivtsi National University] [in Ukrainian].
Bortnik, Zh. I. (2018). Monodrama: pravo na totalnyi monoloh [Monodrama: the right to a total monologue]. Kurbas Reading, 13, 165−187 [in Ukrainian].
Demmer, S. (1982). Untersuchungen zu Form und Geschichte des Monodramas. Böhlau [in German].
Gilbert, H., & Lo, J. (1997). Peforming Hybridity in Post-Colonial Monodrama. Journal of Commonwealth Literature, 31(1), 5–19. https://doi.org/10.1177/002198949703200102 [in English].
Jorda, Ch. (1996). Perzeptionstheorie unter besonderer Berücksichtigung des szenischen Verstehens. In Erlacher-Farkas, B., Jorda, Ch. (Eds), Monodrama: Heilende Begegnung Vom Psychodrama Zur Einzeltherapie (pp. 63–73). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-6564-5_7 [in German].
Klekovkin, O. (2012). Theatrica: Leksykon [Theatrica: Lexicon]. Feniks.
Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionary of the theater] (M. Yakubiak, Trans.). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].
Ritter, Y. (2011). Do teorii subiektyvnosti Hegelia [On Hegel's Theory of Subjectivity]. In Metafizyka i polityka [Metaphysics and politics] (V. Zadorozhnyi & O. Kysliuk, Trans., pp. 223–236). Yunivers [in Ukrainian].
Shovkoplias, H. Ye. (2021). Mizh modernizmom i postmodernizmom: eksperymentalnyi teatr Yuriia Tarnavskoho [Between modernism and postmodernism: experimental theater of Yuriy Tarnawsky]. Literature and Culture of Polissya. Series "Philology Research", 101(16), 228–240. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2020-16f-101-228-240 [in Ukrainian].
Tarnawsky, Yu. (1998). 6X0. Rodovid [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.