П’єса «Закон» Володимира Винниченка: колізії сценічного втілення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301826

Ключові слова:

Володимир Винниченко, «Закон», історія театру, акторська гра, режисура, сценографія

Анотація

Мета дослідження — заповнити історико-мистецтвознавчу лакуну вузькопредметних мистецтвознавчих досліджень, спрямованих на вивчення історії сценічного втілення п’єси В. Винниченка «Закон» за допомогою збору, систематизації та аналізу історії її сценічного втілення. Методологія дослідження. У статті представлено аналіз постановок п’єси «Закон» Володимира Винниченка, висвітлено різноманітність їх інтерпретацій і здійснено спробу розкрити їхнє значення в сучасному контексті театрального мистецтва. В історико-мистецтвознавчому ключі розглянуто виявлені приклади сценічного втілення п’єси «Закон» Володимира Винниченка на різних театральних сценах України. Порівняння та аналіз різних режисерських підходів, акторських інтерпретацій і сценічних образів сприяють виявленню специфіки постановок. Історичний підхід дозволяє простежити різноманіття використання художніх засобів, таких як музика, освітлення, декорації, костюми та спецефекти, у постановках та визначити, які сценічні рішення допомагають підкреслити тему, настрій і сюжет творів. У статті простежено рецепції глядачів та критики на вистави, розглянуто спірні думки. Новизна дослідження полягає в конотації та осмисленні соціокультурного значення історії постановок п’єси «Закон» на театральній сцені. Висновки. Сценічна історія драматургії Володимира Винниченка багата, зокрема п’єса «Закон» має обмежену історію втілення на сцені України. Події п’єси відображають життя української інтелігенції та соціальні проблеми, що залишаються актуальними й сьогодні. Її написання відбувалося в період історичної боротьби, що надає їй специфічний культурний контекст. П’єса є експонентом формування національної свідомості та нового літературного напряму — неоромантизму. Сучасні постановки відтворюють персонажів з поглядом на сучасне сприйняття, що вимагає від театральних колективів та акторів нових зусиль для втілення глибокого психологічного змісту п’єси.

Біографії авторів

Марина Сорока, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Микола Юдов, Луганська державна академія культури і мистецтв

Доцент

Посилання

Bilous, V. (2008). Mova ta revoliutsiini peretvorennia (sotsialne ta linhvokulturne doslidzhennia na materiali dramatychnykh tvoriv Volodymyra Vynnychenka) [Language and revolutionary transformations (social and linguistic-cultural research on the material of dramatic works by Volodymyr Vynnychenko)]. Anturazh-A [in Ukrainian].

Derba, R. (1995). Zakon [The Law]. Ukrainskyi teatr, 2, 18−19 [in Ukrainian].

Haidabura, V. (2005, July 15). Ukrainskyi teatralnyi Paryzh ta nevidomi lysty V. Vynnychenka [Ukrainian theatrical Paris and unknown letters of V. Vynnychenko]. ZN.UA. https://zn.ua/ukr/ART/ukrayinskiy_teatralniy_parizh_ta_nevidomi_listi_vvinnichenka.html [in Ukrainian].

Halchenko, S., & Maslianchuk, T. (Comps.). (2007). Volodymyr Vynnychenko — khudozhnyk [Volodymyr Vynnychenko is an artist] [Album]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Humeniuk, V. I. (2001a). Vysokist trahediinosti. Osoblyvosti poetyky piesy Volodymyra Vynnychenka "Mizh dvokh syl": doslidzhennia [The height of tragedy. Peculiarities of Volodymyr Vinnichenko's play "Between two forces" poetics: research]. Tavriiskyi natsionalnyi universytet imeni V. I. Vernadskoho [in Ukrainian].

Humeniuk, V. I. (2001b). Po toi bik pravdy i brekhni. Osoblyvosti poetyky piesy Volodymyra Vynnychenka "Brekhnia": doslidzhennia [On the other side of truth and lies. Peculiarities of Volodymyr Vinnichenko's play "The Lie" poetics: research]. Tavriiskyi natsionalnyi universytet imeni V. I. Vernadskoho [in Ukrainian].

Humeniuk, V. I. (2001c). Syla krasy: problemy poetyky dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [The power of beauty: problems of the poetics of drama by Volodymyr Vynnychenko] [Monograph]. Simferopolska miska drukarnia.

Kostiuk, H. (1980). Volodymyr Vynnychenko ta yoho doba: doslidzhennia, krytyka, polemika [Volodymyr Vynnychenko and his era: research, criticism, controversy]. Ukrainska Vilna Akademiia Nauk [in Ukrainian].

Kovalchuk, O. H. (2008). Krasa i syla u praktykakh povsiakdennia (tvorchist V. Vynnychenka 1902– 1920 rr.) [Beauty and strength in everyday practices (the work of V. Vynnychenko 1902– 1920)] [Monograph]. Vydavnytstvo Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia [in Ukrainian].

Kulchytskyi, S. V., & Soldatenko, V. F. (2005). Volodymyr Vynnychenko [Volodymyr Vynnychenko]. Alternatyvy [in Ukrainian].

Lohvynenko, L. (2006, December 26). Shostyi zamakh na Vynnychenka vyiavyvsia vdalym [The sixth attempt on Vynnychenko was successful]. Slobidskyi krai, 146 [in Ukrainian].

Mykhyda, S. (2002). Slidamy yoho eksperymentiv: zmistovi dominanty ta poetyka konfliktu v dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [Traces of his experiments: content dominants and the poetics of conflict in the drama of Volodymyr Vynnychenko]. Tsentralno- Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Nevska, T. (2007, February 3). "Zakon" dlia vsikh? ["The Law" for everyone?]. Vremia, 5 [in Ukrainian].

Panchenko, V. (1998). Budynok z khymeramy: tvorchist Volodymyra Vynnychenka 1900– 1920 r.r. u yevropeiskomu literaturnomu konteksti [A house with chimeras: the work of Volodymyr Vynnychenko 1900-1920. in the European literary context]. Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka [in Ukrainian].

Panchenko, V. Ye. (2004). Volodymyr Vynnychenko: paradoksy doli i tvorchosti: knyha rozvidok ta mandrivok [Volodymyr Vynnychenko: paradoxes of fate and creativity: a book of explorations and travels]. Tvim inter [in Ukrainian].

Poliakov, A. (1990). Uroky odnoho festyvaliu [Lessons from one festival]. Ukrainskyi teatr, 2, 7−13 [in Ukrainian].

Prysiazhniuk, S. (2006). Psykholohizm dytiachykh opovidan Volodymyra Vynnychenka (pryntsypy i zasoby zobrazhennia kharakteriv) [The psychology of Volodymyr Vynnychenko's children's stories (principles and means of portraying characters)] [PhD Dissertation, Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka] [in Ukrainian].

Smolych, Yu. (1993). Novi piesy V. Vynnychenka ("Nad", "Velykyi sekret", "Kol-Nydre" [New plays by V. Vynnychenko ("Above", "Great Secret", "Kol-Nydre"]. Ukrainske literaturoznavstvo, 57, 118–134 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (1998). Petrohradski ta moskovski premiery pies V. Vynnychenka [Petrograd and Moscow premieres of V. Vynnychenko's plays]. Ukrainskyi teatr, 4, 19–23 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2003). Hraiemo Vynnychenka [We play Vynnychenko]. Ukrainskyi teatr, 4, 2–6 [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (2008a). Vybrani piesy [Selected plays] (Vol. 1). Mystetstvo [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (2008b). Vybrani piesy [Selected plays] (Vol. 2). Mystetstvo [in Ukrainian].

Zabolotna, V. (1991). Mizh mynulym i maibutnim [Between the past and the future]. Ukrainskyi teatr, 3, 17−19 [in Ukrainian].

Zhulynskyi, M. (1990). Dramatychni paradoksy doli, abo Khto takyi V. Vynnychenko [Dramatic paradoxes of fate, or Who is V. Vynnychenko]. Ukrainskyi teatr, 1, 22–24 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Сорока, М., Юдов, М., & Чепура, К. (2024). П’єса «Закон» Володимира Винниченка: колізії сценічного втілення. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 16–28. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301826

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ