Ігри з простором — ігри у просторі: сайт-спесифік театр (site-specific theatre) в Україні

Автор(и)

  • Марина Гринишина Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого, Україна http://orcid.org/0000-0002-6010-2282
  • Катерина Пивоварова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0003-3946-2475
  • Аліса Колпащикова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-4487-3853

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301964

Ключові слова:

Новий театр, сайт-спесифік театр, театр співучасті, театральний простір, театр середовища, вистава-променад

Анотація

Мета статті — ураховуючи теоретичний доробок західних фахівців з питань Нового театру (New theatre), проаналізувати практику сайт-спесифік театру (site-specific theatre) в Україні з театрологічних позицій, виявити його видову спільність й естетико-художню відмітність. Методологія дослідження. Для характеризації предмета дослідження було використано феноменологічну методологію, для теоретичного обґрунтування зарубіжного та українського театрального досвіду — культурно-історичний підхід, для аналізу вітчизняної практики сайт-спесифік театру — методологію театрознавчого аналізу. Наукова новизна полягає в сучаснішій інтерпретації змісту поняття «сайт-спесифік театр» як частини більш об’ємного поняття «Новий театр», уточненні дотичної термінології, виявленні видової спільності й естетико-художньої відмітності практики сайт-спесифік театру в Україні. Висновки. Доведено, що використання нетрадиційних локацій для вистави відкрило нові й цікаві можливості для драматургів, режисерів, акторів та художників театру. Унаочнено розуміння театральними продюсерами та режисерами того факту, що у випадку сайт-спесифік театру йдеться про залучення нетрадиційної публіки, яка з різних причин не хоче або не може відвідувати традиційні вистави. Зазначено, що відносно неструктурована, гнучка форма такої вистави сприяє співпраці театру та публіки, а залучення публіки до участі у дійстві фактично стирає дистанцію між театром і життям. Установлено, що перевагою перед традиційним театром є здатність сайт-спесифік театру краще розкрити двосторонні відносини між людиною і фізичним простором, що, власне, створює реальні перспективи цього типу сценічного мистецтва, зокрема й в Україні.

Біографія автора

Марина Гринишина, Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого

Доктор мистецтвознавства

Посилання

Davies, P. M. (2020). Staging the world — Theatre in the Space Age, (Adventures in site specific performance). Gondwana Press [in English].

Dekel, A. (2010, December 17). Richard Schechner and Performance Studies — A Conversation with Dr. Atay Citron. Midnight East. https://www.midnighteast.com/mag/?p=8996 [in English].

Pearson, M. (2010). Site-specific performance. Palgrave Macmillan [in English].

Sainer, A. (1975). The radical theatre notebook. Avon Books [in English].

Sainer, A. (2000). The new radical theater notebook. Applause [in English].+

Schechner, R. (1968). 6 Axioms for Environmental Theatre. The Drama Review, 12(3), 41–64. https://doi.org/10.2307/1144353 [in English]

Schechner, R. (2003). Performance theory. Routledge [in English].

Shcho potribno znaty pro teatr uzahvati [What you need to know about the uzahvati theater]. (2020, October 6). Vogue. https://vogue.ua/ru/article/culture/teatr/chto-takoe-immersivnyy-teatr-i-kak-sozdayutsya-spektakli-uzahvati-42245.html [in Ukrainian].

Volodarskii, Iu. (n.d.). Konetc sveta [The end of the world]. Yabl. https://yabl.ua/2018/05/02/slepota [in Russian].

Wohl, D. (2014). Site specific theatre. College of visual and performing arts faculty publications, 32, 28–35. https://digitalcommons.winthrop.edu/cvpa_facpub/32 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Гринишина, М., Пивоварова, К., & Колпащикова, А. (2024). Ігри з простором — ігри у просторі: сайт-спесифік театр (site-specific theatre) в Україні. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 48–60. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301964

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ