Ігри з простором — ігри у просторі: сайт-спесифік театр (site-specific theatre) в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301964Ключові слова:
Новий театр, сайт-спесифік театр, театр співучасті, театральний простір, театр середовища, вистава-променадАнотація
Мета статті — ураховуючи теоретичний доробок західних фахівців з питань Нового театру (New theatre), проаналізувати практику сайт-спесифік театру (site-specific theatre) в Україні з театрологічних позицій, виявити його видову спільність й естетико-художню відмітність. Методологія дослідження. Для характеризації предмета дослідження було використано феноменологічну методологію, для теоретичного обґрунтування зарубіжного та українського театрального досвіду — культурно-історичний підхід, для аналізу вітчизняної практики сайт-спесифік театру — методологію театрознавчого аналізу. Наукова новизна полягає в сучаснішій інтерпретації змісту поняття «сайт-спесифік театр» як частини більш об’ємного поняття «Новий театр», уточненні дотичної термінології, виявленні видової спільності й естетико-художньої відмітності практики сайт-спесифік театру в Україні. Висновки. Доведено, що використання нетрадиційних локацій для вистави відкрило нові й цікаві можливості для драматургів, режисерів, акторів та художників театру. Унаочнено розуміння театральними продюсерами та режисерами того факту, що у випадку сайт-спесифік театру йдеться про залучення нетрадиційної публіки, яка з різних причин не хоче або не може відвідувати традиційні вистави. Зазначено, що відносно неструктурована, гнучка форма такої вистави сприяє співпраці театру та публіки, а залучення публіки до участі у дійстві фактично стирає дистанцію між театром і життям. Установлено, що перевагою перед традиційним театром є здатність сайт-спесифік театру краще розкрити двосторонні відносини між людиною і фізичним простором, що, власне, створює реальні перспективи цього типу сценічного мистецтва, зокрема й в Україні.
Посилання
Davies, P. M. (2020). Staging the world — Theatre in the Space Age, (Adventures in site specific performance). Gondwana Press [in English].
Dekel, A. (2010, December 17). Richard Schechner and Performance Studies — A Conversation with Dr. Atay Citron. Midnight East. https://www.midnighteast.com/mag/?p=8996 [in English].
Pearson, M. (2010). Site-specific performance. Palgrave Macmillan [in English].
Sainer, A. (1975). The radical theatre notebook. Avon Books [in English].
Sainer, A. (2000). The new radical theater notebook. Applause [in English].+
Schechner, R. (1968). 6 Axioms for Environmental Theatre. The Drama Review, 12(3), 41–64. https://doi.org/10.2307/1144353 [in English]
Schechner, R. (2003). Performance theory. Routledge [in English].
Shcho potribno znaty pro teatr uzahvati [What you need to know about the uzahvati theater]. (2020, October 6). Vogue. https://vogue.ua/ru/article/culture/teatr/chto-takoe-immersivnyy-teatr-i-kak-sozdayutsya-spektakli-uzahvati-42245.html [in Ukrainian].
Volodarskii, Iu. (n.d.). Konetc sveta [The end of the world]. Yabl. https://yabl.ua/2018/05/02/slepota [in Russian].
Wohl, D. (2014). Site specific theatre. College of visual and performing arts faculty publications, 32, 28–35. https://digitalcommons.winthrop.edu/cvpa_facpub/32 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.