Авангардизм сучасного європейського театру: режисура Іва ван Хове

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301965

Ключові слова:

Іво ван Хове, авангардизм, сучасний європейський театр, сценічний дизайн, кіно, відеопроєкції

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей режисури одного з провідних європейських театральних діячів кінця ХХ — перших десятиліть ХХІ ст. Іва ван Хове. Розглянуто творчий шлях майстра та виявлено особливості його режисерського почерку на основі аналізу таких знакових вистав, як «Калігули» А. Камю (1996 р.), «Янголи в Америці: наближення до тисячоліття» Т. Кушніра (2008 р.), «Плач та шепіт» І. Бергмана (2009 р.) та ін. Проаналізовано особливості авторських інсценізацій творів кіномистецтва (фільму «Сцени з подружнього життя» І. Бергмана та ін.). Окреслено особливості інтерпретації та осучаснення класичних сюжетів на прикладі шекспірівської драматургії («Римські трагедії» та «Королі війни»). Мета дослідження полягає в мистецтвознавчому аналізі режисури одного з провідних європейських театральних діячів кінця ХХ — перших десятиліть ХХІ ст. Іва ван Хове. Методи дослідження. Застосовано метод аналізу та синтезу, метод біографічної реконструкції, типологічно-структурний метод, метод жанрово-стильового та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. У статті вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено творчість представника фламандського театрального авангарду режисера Іва ван Хове. Висновки. Творчість бельгійського театрального режисера І. ван Хове є прикладом створення високохудожніх сценічних постановок, дослідження яких з позицій сучасного мистецтвознавства обґрунтовано їх формальними властивостями, урахуванням соціального контексту, з якого вони виникають і який так чи інакше в них відображений, а також тим, що вони можуть посприяти формуванню уявлення про сучасну театральну сцену. Дослідження виявило, що режисерському почерку І. ван Хове характерне звернення до творів, які ввійшли до золотого фонду світового кіномистецтва як до першоджерела постановок; репрезентація переосмисленого одного з шедеврів кінематографа; особлива психологічна напруга, що створює комплекс засобів сценічної виразності; робота з провідним акторським складом (серед виконавців головних ролей М. Стронг, Р. Уілсон, Дж. Лоу, Д. Андерсон, Л. Джеймс). Постановки Іва ван Хове характеризують інновації в сценічному дизайні, революційний підхід до тексту й атмосфери вистави в цілому.

Біографії авторів

Ірина Іващенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Професор, заслужений діяч мистецтв України

Вікторія Стрельчук, Київський університет культури

Професор, кандидат педагогічних наук

Посилання

Brantley, B. (2019, February 13). Review: "All About Eve" Gets the Vampire Treatment from Ivo van Hove. The New York Times. https://www.nytimes.com/2019/02/13/theater/all-about-eve-review.html [in English].

Buzdyhan, T. M. (2021). Romeo Kastelluchchi — apolohet postdramatychnoho teatru [Romeo Castellucci — an apologist for postdramatic theater]. National Academy of Culture and Arts Management Herald, 4, 214–217. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2021.250310 [in Ukrainian].

Decreus, F. (1996). De "Caligula" van Ivo van Hove: een waardige Camus van de jaren negentig. Documenta, 14(3), 173–186. https://doi.org/10.21825/doc.v14i3.10894 [in English].

Heijes, C. (2019). Susan Bennett and Sonia Massai, eds. Ivo van Hove: From Shakespeare to David Bowie. David Willinger, ed. Ivo van Hove Onstage. Emile Schra. Ivo van Hove: Theater van de Lage Landen tot Broadway. Karin Veraart. Ivo van Hove: Regisseur, Mentor, Manager. Shakespeare Quarterly, 70(1), 92–95. https://doi.org/10.1093/sq/quz010 [in English].

Mead, R. (2015, October 19). Theatre Laid Bare. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2015/10/26/theatre-laid-bare [in English].

Strelchuk, V., Boklan, M., & Pozniak, A. (2021). Metanaratyvy irlandskoho postdramatychnoho teatru v konteksti postanovok H. Kihana ta F. Kennona [Metanarratives of the Irish Post- Dramatic Theatre in the Context of the Productions by G. Keegan and F. Cannon]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 4(2), 153–162. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243243 [in Ukrainian].

Thielemans, J. (2008). Shakespeares "Romeinse tragedies" volgens Ivo Van Hove. Documenta, 26(4), 237–243. https://doi.org/10.21825/doc.v26i4.10477 [in English].

Thielemans, J. (2011). Ivo Van Hove: film en fascinatie. Documenta, 29(1), 44–58. https://doi.org/10.21825/doc.v29i1.10554 [in English].

Willinger, D. (Ed). (2018). Ivo van Hove Onstage. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351260084 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Іващенко, І., Стрельчук, В., & Цисельська, О. (2024). Авангардизм сучасного європейського театру: режисура Іва ван Хове. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 61–70. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301965

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ