Метаморфози «великого стилю» у дзеркалі «молодої режисури» митців-франківців 2021–2023 рр.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301966Ключові слова:
Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, «великий стиль», Іван Уривський, Давид Петросян, класична драматургіяАнотація
Мета дослідження — виявити репрезентативні трансформації «великого стилю» Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка з огляду на практику молодих режисерів Івана Уривського й Давида Петросяна та визначити концепти, що актуалізують драматургічну класику на мапі естетико-художніх координат трупи франківців і соціокультурних перетворень третьої декади ХХІ століття. Методологія дослідження спирається на принципи аналітичного підходу, який дає змогу висвітлити основні вектори режисерської думки під час постановки вистав за класичною драматургією, та на зіставно-типологічний метод, який допомагає порівняти вистави попередників з актуальними версіями й надати їм коректної оцінки. Також став у пригоді й семіотичний метод під час тлумачення символіки та знакових систем у практиці режисерів І. Уривського та Д. Петросяна. Наукову новизну сфокусовано на визначенні нових формотворчих елементів сценічності вистав-римейків «Безталанна» та «Візит». Видовищність, масштабність, стилістичні прийоми та метафорична образність сценографії цих вистав тяжіють до універсалізації класичних сюжетних колізій і спонукають глядачів до власного дешифрування режисерських концептів. Висновки. У постановках молодих режисерів-франківців немає предметної реалістичної сценографії, простір сцени насичено окремими символами й елементами архетипів. У цьому простежується метафоричність сценічних реалій, підсилена злагодженою ансамблевою роботою творчої команди театру: акторів, художників костюмів, хореографів, композиторів та інших цехів. Терапевтичним ефектом і «Безталанної», і «Візиту» є те, що вистави своїм філософським змістом впливають на почуття глядачів, дистанціюють їх від актуальних проблем і животрепетного болю, даючи змогу замислитися над «вічними» темами людського буття.
Посилання
Beztalanna [Luckless]. (n.d.). Ivan Franko National Academic Drama Theatre. http://ft.org.ua/ua/performance/beztalanna [in Ukrainian].
Boiko, T. (2022). Vystava "Kaminnyi hospodar" Ivana Uryvskoho v intertekstualnykh paralleliakh vitchyznianoho teatru [Ivan Uryvskyi’s "the Stone Host" Performance in the Intertextual Parallels of the Domestic Theatre]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 117–124. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269616 [in Ukrainian].
Boiko, T., & Tatarenko, M. (2022). Nova paradyhma ukrainskoi klasyky: vystavy Ivana Uryvskoho na kamernykh stsenakh Kyieva [A New Paradigm of Ukrainian Classics: Performances of Ivan Uryvskyi on the Kyiv Chamber Stages]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 127–136. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266527
Drozdovskyi, D. (2022, January 20). Zmina sensiv: liubovnyi trykutnyk iz piesy "Beztalanna" u versii rezhysera Ivana Uryvskoho [Changing meanings: the love triangle from the play "Luckless" in the version directed by Ivan Uryvskyi]. Ukraina moloda. https://umoloda.kyiv.ua/number/3797/164/163744/ [in Ukrainian].
Kashperska, D. (2021, December 13). Elektrychnyi strum zamist krovi [Electric current instead of blood]. ProTeatr. https://newsproteatr.blogspot.com/2021/12/Beztalanna.html?m=1 [in Ukrainian].
Kashperska, D. (2023, April 2). Ostriv Nemezydy | Premiera "Vizyt", rezh. Davyd Petrosian [Nemesis Island | The premiere of "The Visit", dir. Davyd Petrosian]. Proteatr. https://newsproteatr.blogspot.com/2023/04/Visyt.html [in Ukrainian].
Litskevych, O. (2021, March 29). Khudozhnytsia po kostiumakh Nataliia Rudiuk: "Pershi eskizy do spektakliu "Verba" zrozumily ne vsi" [Costume designer Nataliia Rudiuk: "Not everyone understood the first sketches for the play Verba"]. Suspilne Kultura. https://suspilne.media/culture/117018-hudoznica-po-kostumah-natalia-ruduk-persi-eskizi-do-spektaklu-verba-zrozumili-ne-vsi/ [in Ukrainian].
Lypkivska, A. (2006). Literaturne pershodzherelo ta stsenichnyi tekst: vid ehotsentryzmu "molodoho" teatru rubezhu 1980-kh–1990-kh rokiv — do demokratychnykh tsinnostei sohodennia [Literary primary source and stage text: from the egocentrism of the "young" theatre at the turn of the 1980s-1990s — to the democratic values of today]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Ukrainian Theatre Art of the 20th Century] ( pp. 889–934). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Semenyshyn, M. (2023, April 3). Yake "pislia viiny" nas chekaie? Notatky z premiery vystavy "Vizyt" u stolychnomu teatri Franka [What "after the war" awaits us? Notes from the premiere of the play "The Visit" in the capital's Franko Theatre]. Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/columns/2023/04/3/253646/ [in Ukrainian].
Vizyt [The Visit]. (n.d.). Ivan Franko National Academic Drama Theatre. http://ft.org.ua/ua/performance/vizit [in Ukrainian].
Yermakova, N. (2006). Problema "velykoho" styliu v ukrainskomu dramatychnomu teatri 90-kh rokiv XX stolittia [The problem of the "great" style in the Ukrainian drama theatre of the 90s of the 20th century]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Ukrainian Theatre Art of the 20th Century] (pp. 787–827). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.