Реалії російсько-української війни в документальному театрі України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301967

Ключові слова:

документальний театр, драматургія; документ, вербатім, мнемотехніка, воєнні дії

Анотація

У статті розглянуто явище документального театру в Україні, зокрема його різноформатні вистави, що стали творчим і громадянським відгуком діячів театру на події російсько-української війни. Відзначено, що документальний театр як впливове соціокультурне та мистецьке явище другої половини ХХ — початку ХХІ століття є одним з найбільш досліджених у працях сучасних науковців. Поширеність документального театру на різних континентах сприяла появі значної кількості публікацій, де розглядають техніку створення документальних п’єс і вистав, особливості сприйняття документального матеріалу глядачем. Творчі напрацювання документального театру в Україні останнього десятиліття, велика кількість з яких віддзеркалює події російсько- української війни, проаналізовано і систематизовано в контексті культурологічних та міждисциплінарних досліджень. Особливу увагу звернуто на те, що динамічний розвиток документального театру в Україні збігається з піднесенням соціально- політичних рухів у країні, що позначилося на проблематиці вистав. З початком російсько-української війни, завдяки своєму мобільному, невибагливому формату й умінню відповідати на суспільні виклики, документальний театр в Україні став ще більше популярним. Мета дослідження — проаналізувати й узагальнити творчі напрацювання документального театру в Україні протягом останнього десятиліття, велика кількість з яких віддзеркалює події російсько-української війни. Методологія дослідження визначається як комплексний аналіз різноформатних вистав документального театру в Україні із застосуванням загальнонаукових і мистецтвознавчих методів пізнання, зокрема жанрово-стилістичного. Наукова новизна здійсненого дослідження полягає в комплексному розгляді такого багатогранного явища як сучасний документальний театр в Україні. Висновки. У висновках зазначено, що за роки присутності документального театру у вітчизняному культурно-мистецькому просторі його творці від наслідування форматів і запозичення тематики перейшли до вироблення власного творчого алгоритму. Це сталося на підставі того, що з другої половини 2010-х років українські автори документальних вистав звернулися до дискутування проблем, безпосередньо пов’язаних з Україною, та почали заявляти про власні ціннісні орієнтири, про які прагнули говорити мовою театру. Вищезазначене дає підстави ствердно говорити про особливий шлях вітчизняного документального театру і, відповідно, про інтерес до нього як в Україні, так і за її межами.

Посилання

Apchel, O. (2011). Osoblyvosti tem i khudozhni pryntsypy dokumentalnoho teatru The peculiarities of themes and artistic principles of documentary theatre. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4, 178–182 [in Ukrainian].

Apchel, O. (2013). Mizhdystsyplinarnyi kharakter doslidzhennia dokumentalnoho teatru yak yavyshcha suchasnoi kultury. The interdisciplinary nature of documentary theater research as a phenomenon of modern culture. Artistic Culture. Topical issues, 9, 123–131 [in Ukrainian].

Dawson, D. G. (1999). Documentary theatre in the United States: historical survey and analysis of its content, form, and stagecraft. Bloomsbury Academic [in English].

Fischer-Lichte, E. (2008). The transformative power of performance: a new aesthetics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894989 [in English].

Hammond, W., & Steward, D. (2008). Verbatim, verbatim: contemporary documentary theatre. Oberon Books [in English].

Holovnenko, A. (2018, August 27). Koly dokument i mystetstvo yedyni [When document and art are united]. Ukrainian Week. https://tyzhden.ua/koly-dokument-i-mystetstvo-iedyni/ [in Ukrainian].

Homaniuk, N. A. (2012). Sotsyolohycheskyi potentsyal verbatym-teatra Sociological potential of verbatim-theatre. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva, 1, 69–82 [in Ukrainian].

Lehmann, H.-T. (2006). Post-dramatic theatre (K. Jürs-Munby, Trans.). Routledge.

Scullion, A. C. (2001). Self and nation: issues of identity in modern Scottish drama by women. New Theatre Quarterly, 17(4), 373–390. https://doi.org/10.1017/S0266464X00015001 [in English].

Velymchanytsia, O. (2015). Cherkaski laboratorni roboty [Cherkasy laboratory works]. Kino- Teatr, 1, 42–43 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2021). "A New Odyssey" in the modern European theatre. In G. Dekova & D. Statulova (Eds), Art Readings 2020 (Vol. 2, pp. 67–74). Institute of Art Studies. https://artstudies.bg/wp-content/uploads/2021/02/Novo_2020_PRINT_small.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Як цитувати

Сухомлин, Г., Цивата, Ю., & Чорнойван, А. (2024). Реалії російсько-української війни в документальному театрі України. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 7(1), 87–98. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301967

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ