Реалії російсько-української війни в документальному театрі України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301967Ключові слова:
документальний театр, драматургія; документ, вербатім, мнемотехніка, воєнні діїАнотація
У статті розглянуто явище документального театру в Україні, зокрема його різноформатні вистави, що стали творчим і громадянським відгуком діячів театру на події російсько-української війни. Відзначено, що документальний театр як впливове соціокультурне та мистецьке явище другої половини ХХ — початку ХХІ століття є одним з найбільш досліджених у працях сучасних науковців. Поширеність документального театру на різних континентах сприяла появі значної кількості публікацій, де розглядають техніку створення документальних п’єс і вистав, особливості сприйняття документального матеріалу глядачем. Творчі напрацювання документального театру в Україні останнього десятиліття, велика кількість з яких віддзеркалює події російсько- української війни, проаналізовано і систематизовано в контексті культурологічних та міждисциплінарних досліджень. Особливу увагу звернуто на те, що динамічний розвиток документального театру в Україні збігається з піднесенням соціально- політичних рухів у країні, що позначилося на проблематиці вистав. З початком російсько-української війни, завдяки своєму мобільному, невибагливому формату й умінню відповідати на суспільні виклики, документальний театр в Україні став ще більше популярним. Мета дослідження — проаналізувати й узагальнити творчі напрацювання документального театру в Україні протягом останнього десятиліття, велика кількість з яких віддзеркалює події російсько-української війни. Методологія дослідження визначається як комплексний аналіз різноформатних вистав документального театру в Україні із застосуванням загальнонаукових і мистецтвознавчих методів пізнання, зокрема жанрово-стилістичного. Наукова новизна здійсненого дослідження полягає в комплексному розгляді такого багатогранного явища як сучасний документальний театр в Україні. Висновки. У висновках зазначено, що за роки присутності документального театру у вітчизняному культурно-мистецькому просторі його творці від наслідування форматів і запозичення тематики перейшли до вироблення власного творчого алгоритму. Це сталося на підставі того, що з другої половини 2010-х років українські автори документальних вистав звернулися до дискутування проблем, безпосередньо пов’язаних з Україною, та почали заявляти про власні ціннісні орієнтири, про які прагнули говорити мовою театру. Вищезазначене дає підстави ствердно говорити про особливий шлях вітчизняного документального театру і, відповідно, про інтерес до нього як в Україні, так і за її межами.
Посилання
Apchel, O. (2011). Osoblyvosti tem i khudozhni pryntsypy dokumentalnoho teatru The peculiarities of themes and artistic principles of documentary theatre. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4, 178–182 [in Ukrainian].
Apchel, O. (2013). Mizhdystsyplinarnyi kharakter doslidzhennia dokumentalnoho teatru yak yavyshcha suchasnoi kultury. The interdisciplinary nature of documentary theater research as a phenomenon of modern culture. Artistic Culture. Topical issues, 9, 123–131 [in Ukrainian].
Dawson, D. G. (1999). Documentary theatre in the United States: historical survey and analysis of its content, form, and stagecraft. Bloomsbury Academic [in English].
Fischer-Lichte, E. (2008). The transformative power of performance: a new aesthetics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203894989 [in English].
Hammond, W., & Steward, D. (2008). Verbatim, verbatim: contemporary documentary theatre. Oberon Books [in English].
Holovnenko, A. (2018, August 27). Koly dokument i mystetstvo yedyni [When document and art are united]. Ukrainian Week. https://tyzhden.ua/koly-dokument-i-mystetstvo-iedyni/ [in Ukrainian].
Homaniuk, N. A. (2012). Sotsyolohycheskyi potentsyal verbatym-teatra Sociological potential of verbatim-theatre. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva, 1, 69–82 [in Ukrainian].
Lehmann, H.-T. (2006). Post-dramatic theatre (K. Jürs-Munby, Trans.). Routledge.
Scullion, A. C. (2001). Self and nation: issues of identity in modern Scottish drama by women. New Theatre Quarterly, 17(4), 373–390. https://doi.org/10.1017/S0266464X00015001 [in English].
Velymchanytsia, O. (2015). Cherkaski laboratorni roboty [Cherkasy laboratory works]. Kino- Teatr, 1, 42–43 [in Ukrainian].
Veselovska, H. (2021). "A New Odyssey" in the modern European theatre. In G. Dekova & D. Statulova (Eds), Art Readings 2020 (Vol. 2, pp. 67–74). Institute of Art Studies. https://artstudies.bg/wp-content/uploads/2021/02/Novo_2020_PRINT_small.pdf [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.