Вплив світової сценографії на становлення художника театру в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.2.2024.314150Ключові слова:
сценографія, становлення, театр, вистава, тандем, режисер, візуальний образАнотація
Мета дослідження – на прикладі визначних знакових вистав від часів становлення професії театрального художника (кінець ХІХ століття) до перших митецьких тандемів режисер – художник (початок ХХ століття) розглянути яскраві особливості цього процесу в Україні. Окресливши світовий контекст зародження та розвитку сценографії, провести паралелі з урахуванням цікавих світових імен у галузі театрального мистецтва та зазначити місце українських сценографів у світовому контексті. Саме наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття в Україні, як і в усьому світі, зароджувалося й розвивалося поняття «сценографії». Методологічною основою дослідження стали принципи історизму, об’єктивності та системного підходу. Спираючись на зазначені принципи, у процесі дослідження пріоритетними стали методи: статистичний (використано опис найбільш важливих вистав кінця ХІХ – початку ХХ століття та з’ясовано, як саме розвивалася професія сценографа в Україні), емпіричний (вивчення літературних джерел, дослідження визначених знакових вистав), порівняльний (порівняння українських процесів зі світовими процесами в цій галузі, що допомогло виявити сутність явищ, які вивчалися, за схожістю і відмінністю притаманних ознак). Наукова новизна статті полягає в тому, що автор досліджує становлення професії сценографа в Україні з урахуванням світового контексту, зупиняючись на досліджені обраних знакових вистав. Висновки. Отже, українська сценографія зародилася й розвивалася паралельно зі світовими тенденціями (з кінця ХІХ століття, а остаточно сформувалася на початку ХХ століття в стаціонарному театрі), поступово всотуючи всі необхідні для створення сценічного простору елементи: візуальний образ, сценічне світло, дієвість простору, взаємозв’язок образу актора з простором сцени.
Посилання
Drak, A. M. (1961). Ukrainske teatralno-dekoratsiine mystetstvo [Ukrainian theatrical and decorative art]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Fialko, V. (2016). Teatr Ukrainy II polovyny ХХ stolittia:obrazna leksyka [Ukrainian theater of the 2nd half of the 20th century: figurative vocabulary]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
Habelko, V. (2006). Stsenohraf i hrafik Ivan Buriachok (1877-1936) [Scenographer and graphic artist Ivan Buriachok (1877-1936)]. In MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia [BRIDGE: Art, history, modernity, theory] (Vol. 3, pp. 29–37). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Horbachov, D. (2020). Lytsari holodnoho Renesansu [Knights of the Hungry Renaissance]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
Hrynyshyna, M. (2013). Teatralna kultura rubezhu XIX-XX stolit. Realizm. Dyskurs [Theatrical culture of the turn of the 19th and 20th centuries. Realism. Discourse]. Feniks [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2019). Stsenohrafichna praktyka u prostori ХХ stolittia: kyivski realii [Scenographic practice in the space of the twentieth century: Kyiv realities]. Feniks [in Ukrainian].
Kovalenko, H. (2006). Teatralnyi konstruktyvizm 1920-kh rokiv [Theatrical constructivism of the 1920s]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy ХХ stolittia [Essays on the History of Ukrainian Theater Art of the 20th Century] (pp. 301–325). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Raievska, Yu. (2012). M. Hohol "Revizor". Teatr M. Sadovskoho (1907) [N. Gogol "The Inspector General". M. Sadovsky Theater (1907)]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi teatr ХХ stolittia: antolohiia vystav [Ukrainian theatre of the 20th century: an anthology of plays] (pp. 31–46). Feniks [in Ukrainian].
Sadovskyi, M. K. (1930). Moi teatralni zghadky, 1881-1917 [My theatrical memories, 1881-1917]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Vasylko, V. (1962). Mykola Sadovskyi ta yoho teatr [Mykola Sadovskyi and his theater]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva [in Ukrainian].
Veselovska, H. I. (2018). Teatr Mykoly Sadovskoho (1907-1920) [The Theater of Mykola Sadovskyi (1907-1920)]. Tempora [in Ukrainian].
Vladymyrova, N. V. (2008). Zakhidnoievropeiskyi teatr u dynamitsi kulturotvorchoho protsesu mezhi ХІХ-ХХ stolit [Western European theatre in the dynamics of the cultural process of the turn of the 19th - 20th centuries]. Shchek [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.