Метафора, символ, алегорія як основа образної структури сценографії Німеччини й України 20-х років ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.2.2024.314152Ключові слова:
образотворче мистецтво, українське мистецтво, сценографія, німецьке мистецтво, театр, художник, символікаАнотація
Метою дослідження є комплексний аналіз новітніх композиційних структур німецького театру 20-х рр. ХХ ст. (на прикладі творчої практики сценографа Оскара Шлеммера). Важливо зіставити та довести вплив нової німецької сценографії на українське мистецтво на прикладі творчості художника Анатоля Петрицького, який надихався новочасними модерними ідеями, проте створював власну українську театральну мову. Методологією дослідження є системний підхід, методи синтезу, узагальнення та порівняння. Для дослідження новочасних підходів у сценографії використано мистецтвознавчий і порівняльно-історичний підходи, що дають змогу простежити тенденції оновлення та реформ в образній лексиці спектаклю. Теоретичні та практичні результати дослідження розкривають раніше нерозв’язані питання мистецтвознавчих досліджень. Наукова новизна полягає у виявленні новочасних композиційно-просторових рішень в українській сценографії українського художника А. Петрицького під впливом нових європейських тенденцій, а саме німецької сценографії художника О. Шлеммера. Висновки. Доведено, що А. Петрицький – сценограф високого рівня. Йому вдалося створити новітній український театр, в основі якого багатовікові народні вертепні традиції з впізнаваним українським колоритом та національною символікою. Наголошено, що ймовірна зацікавленість А. Петрицького новітніми розробками німецької школи сценографії сприяла оновленню мистецтва в українській сценографії, а своєрідні впливи не тільки збагатили, а й розкрили першоелементи народного мистецтва через метафору, символ, алегорію.
Посилання
Dietrich, B. (1989). Form und idee. Zum frühwerk von Oskar Schlemmer. In Mück, H.-D. (Ed.), Baumeister, Schlemmer und die Üecht-Gruppe. Stuttgarter Avantgarde 1919 (pp. 178–181). Matthaes [in German].
B., Ingrid, F., & Hellmut, R. (1987). Kulturspiegel des 20. Jahrhunderts. 1900 bis heute (Mück, H.-D., Ed.). Unipart [in German].
Fesak, K. (1927). Vasyl Krychevskyi [Vasily Krichevsky]. Hlobus, 10, 151–152. http://surl.li/orlqxg [in Ukrainian].
Gorbachev, D. (2003). Eksperimenty 20-kh [Experiments of the ‘20s.]. Arkhideia: zhizn kak iskusstvo, 5, 118–123 [in Russian].
Halereia Stsenohrafii [Scenography Gallery]. (2021, February 5). Lektsiia Iryny Meleshkinoi "Anatol Petrytskyi i Oskar Shlemmer. Stsenohrafichnyi konstruktyvizm" [Lecture by Iryna Meleshkina "Anatol Petrytskyi and Oskar Schlemmer. Scenographic Constructivism"] [Video]. YouTube. http://surl.li/tpcbb [in Ukrainian].
Khmuryi, V. (1925). Anatol Petrytskyi [Anatol Petrytsky]. Nove mystetstvo, 1, 3–5. https://escriptorium.karazin.ua/items/fa536ae7-50c7-438e-94e8-9ff7258bb0fd [in Ukrainian].
Khrystovyi, M. (Ed.). (1925). Nove mystetstvo [New art]. Druk. OkrVKu. https://escriptorium.karazin.ua/items/fa536ae7-50c7-438e-94e8-9ff7258bb0fd [in Ukrainian].
Lozynskyi, T., & Rudenko, T. (Comps.). (2012). Anatol Petrytskyi. Teatralni stroi ta dekoratsii zi zbirky [Anatol Petrytskyi. Theater costumes and decorations from the collection] [Album]. Maister Knyh [in Ukrainian].
Meleshkina, I. (2021). Anatol Petrytskyi i Oskar Shlemmer: stsenohrafichnyi konstruktyvizm [Anatol Petrytskyi and Oskar Schlemmer: Scenographic Constructivism]. Museum of Theatre, Music and Cinema Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Mück, H.-D. (Ed.). (1989). Baumeister, Schlemmer und die Üecht-Gruppe. Stuttgarter Avantgarde 1919. Matthaes [in German].
Petrytskyi, A. (1929). Chy potribna komu opera? [Does anyone need opera?]. Nova heneratsiia, 10, 34–39 https://uartlib.org/downloads/NewGeneration_10_1929_uartlib.org.pdf.pdf [in Ukrainian].
Ruban, V. V. (Comp.). (1991). Anatol Petrytskyi: Portrety suchasnykiv [Anatol Petritsky: Portraits of contemporaries] [Album]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Tsymbal, Ya. (2021). "Nova heneratsiia": apohei i final ukrainskoho futuryzmu ["New Generation": the apogee and finale of Ukrainian futurism]. In O. Braichenko, O. Mymruk, & O. Khmelovska (Comps.), Ekzempliary XX. Literaturno-mystetska periodyka XX stolittia [Exemplars XX. Literary and artistic periodicals of the twentieth century] (pp. 75–89). Chytomo. https://chytomo.com/wp-content/uploads/2020/11/EkzemplyaryXX_A4.pdf [in Ukrainian].
Turkeltaub, I. (1925). Naukove vyvchennia mystetstva [Scientific study of art] [Image]. Nove mystetstvo, 5, 2 [in Ukrainian].
Veselovska, H. I. (2010). Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.