Проєктний менеджмент у сучасних театральних VR-практиках
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.2.2024.314154Ключові слова:
проєктний менеджмент, VR-вистава, імерсивність, імерсивні технології, менеджер, інклюзивність, театральна справаАнотація
Мета дослідження полягає у визначенні, аналізі та систематизації наявного досвіду проєктної діяльності з організації VR-імерсивних вистав; визначенні й обґрунтуванні основних етапів їх реалізації, що дасть змогу поглибити розуміння системи управління театральними установами, та організації сучасних видовищних форм. У статті порушено питання впливу постійних технологічних змін на ключові аспекти управління театральною справою. Методологія дослідження базується на комплексному підході та спирається на поєднання кількох методів: аналітичного – під час розгляду історичної, культурологічної та мистецтвознавчої літератури з предмета дослідження; теоретично-концептуального – під час аналізу понятійно-термінологічної системи дослідження та виявлення особливостей організації VR-практик. Наукова новизна полягає у визначенні важливої ролі проєктної діяльності в професійній підготовці менеджерів соціокультурної діяльності з урахуванням особливостей технологічної трансформації видовищної індустрії. Висновки. Стрімке впровадження у театральну справу інноваційних досягнень у сфері імерсивних VR-технологій спричинило продукування нових видовищно-експериментальних форм. З огляду на це виявлено, що основним завданням проєктного менеджменту в сучасних театральних VR-практиках стало проведення аналізу виробництва театральних постановок, підтримання зв’язків з аудиторією (визначення рівня імерсивності – рівня занурення), вирішення питань фінансування театральної діяльності, відносин зі стейкхолдерами, а також кадрової політики. На прикладах VR-вистав виявлено переваги проєктного менеджменту в сучасних театральних VR-практиках: імерсивні технології як потужний адаптивний інструмент дали змогу пристосовувати мистецький досвід до потреб людей з різними можливостями, долати перешкоди в процесі творчого самовираження, гарантуючи залучення великої аудиторії під час вистави. Натомість основним негативним результатом цього дослідження може слугувати виявлення того факту, що роль митця та керівника в процесі диджиталізації може бути применшена до нуля. З огляду на це роль керівника театру полягає в мінімізації негативного впливу імерсивних технологій на організацію колективної праці в театральній установі.
Посилання
Befera, L., & Bioglio, L. (2022, November 28–December 2). Classifying Contemporary AI Applications in Intermedia Theatre: Overview and Analysis of Some Cases. In A. De Filippo, M. Milano, V. Presutti, & A. Saffiotti (Eds.), Artificial Intelligence and Creativity (CREAI 2022) [Workshop Proceedings] (pp. 42–54). Italian Association for Artificial Intelligence. https://ceur-ws.org/Vol-3278/paper4.pdf [in English].
Bezghin, I. D. (2005). Mystetstvo i rynok [Art and the market]. Kompas [in Ukrainian].
Damiano, R., Lombardo, V., Monticone, G., & Pizzo, A. (2019, November 19–22). Artificial Intelligence for Dramatic Performance. In M. Alviano, G. Greco, & F. Scarcello (Eds.), AI*IA 2019 – Advances in Artificial Intelligence (Vol. 11946, pp. 542–557). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35166-3_38 [in English].
Grząba, M. (2022). Rozwój marketingu cyfrowego w instytucjach kultury podczas pandemii COVID-19 [Digital marketing development in cultural institutions during the COVID-19 pandemic]. In A. Kwiecień, & A. Nocoń (Eds.), Biznes w kulturze − kultura w biznesie: Strategie rozwoju jednostek kultury w kontekście trendów występujących w ich otoczeniu [Business in culture – culture in business: Strategies for the development of cultural units in the context of trends occurring in their environment] (pp. 39–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. http://dx.doi.org/10.22367/uekat.9788378758099 [in Polish].
Hromadskyi, R. (2008). Upravlinnia teatralnoiu spravoiu u Finliandii [Theater management in Finland]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 2/3, 91–106 [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2017). Istoriohrafiia teatru: Napriamy. Shkoly. Metody. Postati [The historiography of the theatre: Directions. Schools. Methods. Figures]. ArtEk [in Ukrainian].
Knight, H. (2011, November 24–25). Eight lessons learned about non-verbal interactions through robot theater. In B. Mutlu, Ch. Bartneck, J. Ham, V. Evers, & T. Kanda (Eds.), Social Robotics (ICSR 2011) (Vol. 7072, pp. 42–51). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-25504-5_5 [in English].
Korniienko, V. V. (2005). Teatralnyi menedzhment: metodyka prokatu repertuaru dramatychnoho teatru [Theater management: a methodology for renting the repertoire of a drama theater] [in Ukrainian].
Korzeniowska, E., & Ptaszek, G. (2021). Kompetencje cyfrowe w instytucjach kultury [Digital competence in cultural institutions]. Małopolski Instytut Kultury. https://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/Kompetencje-cyfrowe-w-instytucjach-kultury.pdf [in Polish].
Kudria, L. (2009). Virtualna knyzhkova vystavka - nova forma populiaryzatsii dokumentiv [Virtual book exhibition - a new form of popularization of documents]. Bibliotechna planeta, 1, 37–39 [in Ukrainian].
Kuvaieva, T. V., & Shynkarenko, N. V. (2019). Doslidzhennia osoblyvostei virtualnykh vystavok u konteksti didzhytalizatsii [Research of the features of virtual exhibitions within the digitalization]. Ekonomichnyi prostir, 150, 7–13. https://doi.org/10.32782/2224-6282/150-1 [in Ukrainian].
Lenhli, S. (2000). Teatralnyi menedzhment i prodiuserstvo. Amerykanskyi dosvid [Theater management and production. The American experience] (I. D. Bezghin, Trans. & Ed.). Kompas [in Ukrainian].
Lessiter, J., Freeman, J., Davidoff, J. B., & Keogh, E. (2001). A Cross-Media Presence Questionnaire: The ITC-Sense of Presence Inventory. Presence Teleoperators and Virtual Environments, 10(3), 282–297. https://doi.org/10.1162/105474601300343612 [in English].
Liahushchenko, A. (2023). Derzhavnyi teatralnyi menedzhment u konteksti istorychnoho rozvytku stsenichnoho mystetstva [State theatre management in the context of historical development of performing arts]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 33, 10–20. https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291471 [in Ukrainian].
Modlinski, A. (2019). Strategie instytucji kultury wobec niezadowolenia i bojkotów konsumenckich [Strategies of cultural institutions in the face of consumer dissatisfaction and boycotts]. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8142-619-0 [in Polish].
Modlinski, A., & Pinto, L. M. (2020). Managing substitutive and complementary technologies in cultural institutions: Market/mission perspectives. Management, 25, 1–10. https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.s.2 [in English].
Monteverdi, A. M. (2020). Leggere uno spettacolo multimediale. La nuova scena tra video mapping, interaction design e intelligenza artificiale [Reading a multimedia show. The new scene between video mapping, interaction design and artificial intelligence]. Dino Audino editore [in Italian].
Nishiguchi, Sh., Ogawa, K., Yoshikawa, Y., Chikaraishi, T., Hirata, O., & Ishiguro, H. (2017). Theatrical approach: Designing human-like behaviour in humanoid robots. Robotics and Autonomous Systems, 89, 158–166. https://doi.org/10.1016/j.robot.2016.11.017 [in English].
Reaney, M. (1999). Virtual Reality and the Theatre: Immersion in Virtual Worlds. Digital Creativity, 10(3), 183–188. https://doi.org/10.1076/digc.10.3.183.3244 [in English].
Rokeby, D. (2019). Perspectives on Algorithmic Performance through the Lens of Interactive Art. TDR/The Drama Review, 63(4), 88–98. https://doi.org/10.1162/dram_a_00876 [in English].
Sovhyra, T. (2021). Robotic theatre: comparative analysis of human and mechanized activities in the creative process. Creativity Studies, 14(2), 295–306. https://doi.org/10.3846/cs.2021.13545 [in English].
Tabak, W. (2020). Publiczność w wirtualnej rzeczywistości [Audiences in virtual reality]. Didaskalia, 155, 147–179. https://didaskalia.pl/artykul/publicznosc-w-wirtualnejrzeczywistosci [in Polish].
Yudova-Romanova, K., Borko, I., & Semenenko, I. (2024). Invarianty orhanizatsiino-ekonomichnoi biznesmodeli opernoi stseny: istorychnyi dyskurs [Invariants of the organisationaleconomic business model of opera stage: historical discourse]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 384–391. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308441 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.