Проблема авторства в алгоритмічних практиках написання сценарію для театральної вистави
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.2.2024.314157Ключові слова:
штучний інтелект, вистава, сценарій, авторствоАнотація
Мета дослідження – визначити проблему суб’єктності й авторства вистав, створених за допомогою технології штучного інтелекту. Використовуючи мовну модель ChatGPT та алгоритми глибокого навчання, дослідити здатність штучного інтелекту створювати переконливі сценарії для театральних постановок. Методологія дослідження базується на комплексному підході та спирається на поєднання кількох методів: аналітичного – під час розгляду історичної, філософської, культурологічної та мистецтвознавчої літератури з предмета дослідження; теоретично-концептуального методу – під час аналізу понятійно-термінологічної системи дослідження та виявлення особливостей упровадження технології штучного інтелекту в процесі створення видовищних форм; порівняльно-типологічного – для порівняння специфіки функціонування ШІ й традиційного способу написання сценаріїв. Наукова новизна полягає в тому, що результати дослідження підкреслюють як потенціал, так і обмеження штучного інтелекту в театрі, а тому необхідно збалансувати контент, що створив штучний інтелект. Дослідження сприяє розумінню впливу штучного інтелекту на театральну справу. У статті порушено питання про залучення аудиторії та автентичність контенту, створеного за допомогою нейропрактик. Висновки. Попри те, що ШІ досяг значних успіхів у створенні сценаріїв, залишається очевидним, що люди-драматурги є головними суб’єктами творчої діяльності. Здатність ШІ аналізувати значні обсяги даних і генерувати контент на основі шаблонів та структур має свої переваги, що сприяє підвищенню ефективності й потенційно розширює сферу театральних можливостей. Технологічні обмеження виявляються у відсутності широких емпіричних досліджень упровадження алгоритмічних практик у сценічний простір. У майбутньому необхідно досліджувати питання довгострокового впливу контенту, згенерованого штучним інтелектом, на театрального глядача (реципієнта), етичні наслідки застосування ШІ в креативному процесі, питання авторства, творчості та потенційного витіснення людських ролей у театрі. Щодо майбутніх тенденцій важливим є дотримання балансу між інноваційним потенціалом ШІ та незамінним дотиком людської творчості в театрі.
Посилання
AI cannot be the inventor of a patent, appeals court rules. (2021, September 23). BBC. https://www.bbc.com/news/technology-58668534 [in English].
Akbar, A. (2021, August 24). Rise of the robo-drama: Young Vic creates new play using artificial intelligence. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2021/aug/24/rise-ofthe-robo-drama-young-vic-creates-new-play-using-artificial-intelligence [in English].
Bonifacic, I. (2021, September 23). UK appeals court rules AI cannot be listed as a patent inventor. Engadget. https://www.engadget.com/uk-appeal-court-artificial-intelligencepatent-191631993.html [in English].
Colton, S., & Wiggins, G. (2012, August 27–31). Computational Creativity: The Final Frontier? In L. De Raedt, Ch. Bessiere, D. Dubois, P. Doherty, P. Frasconi (Eds.), European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 12) [Conference proceedings] (pp. 21–26). IOS Press [in English].
Hlybovets, M. M., & Oletskyi, O. V. (2002). Shtuchnyi intelekt [Artificial intelligence]. Akademiia. http://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2020/Glybovec_2002_366.pdf [in Ukrainian].
Kryvytskyi, Yu. (2021). Artificial Intelligence as a Tool of Legal Reform: Potential, Trends and Prospects. Scientific Journal of the National Academy of Internal Affairs, 26(2), 90–101. https://doi.org/10.33270/01211192.90 [in English].
Lucchiari, C., Folgieri, R., Dei Cas L., & Soave, F. (2016, June 29–July 03). Creative Thinking: A Brain Computer Interface of Art. In T. Magnusson, Ch. Kiefer, & S. Duffy (Eds.), International Conference on Live Interfaces (ICLI2016) [Conference proceedings] (pp. 74–79). Experimental Music Technologies (EMuTe) Lab [in English].
Maksymchuk, K. M. (2017, September 28-29) Shtuchnyi intelekt: realii suchasnosti [Artificial intelligence: the realities of modernity]. In Modeliuvannia ekonomiky: problemy, tendentsii, dosvid [Modeling the economy: problems, trends, experience] [Conference proceedings] (pp. 119–121). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University. https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/23414/2/MNK-ME_2017_Maksymchuk_K_M-Artificial_intelligence_119-121.pdf [in Ukrainian].
Mirowski, P., Kory, & Love, J. (n.d.). Dramatron. GitHub. Retrieved May 14, 2024, from https://github.com/google-deepmind/dramatron [in English].
Mirowski, P., Mathewson, K. W., Pittman, J., & Evans, R. (2022, September 29). Co-Writing Screenplays and Theatre Scripts with Language Models: An Evaluation by Industry Professionals. arXiv. https://arxiv.org/pdf/2209.14958 [in English].
Moutinho, S. (2021, February 26). Kinky and absurd: The first AI-written play isn’t Shakespeare-but it has its moments. Science https://sofiamoutinho.com/2021/02/26/kinky-and-absurdthe-first-ai-written-play-isnt-shakespeare-but-it-has-its-moments/ [in English].
Pizhuk, O. I. (2019). Shtuchnyi intelekt yak odyn iz kliuchovykh draiveriv tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [Artificial intelligence as one of the key drivers of the economy digital transformation]. Economics, Management and Administration, 3(89), 41–46. https://doi.org/10.26642/ema-2019-3(89)-41-46 [in Ukrainian].
Shvyrkov, O. I. (2006). Problema shtuchnoho intelektu i liudynovymirnist shtuchnykh intelektualnykh system [The Problem of Artificial Intelligence and the Human Dimension of Artificial Intelligent Systems] [PhD Dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University] [in Ukrainian].
Sovhyra, T. (2021a). Problemy vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii ("Shtuchnoho intelektu") u protsesi stvorennia robotyzovanoho stsenichnoho obrazu [Problems of introducing digital technologies ("Artificial Intelligence") in the Process of Creating Robotic Stage Image]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 4(1), 55–64. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234237 [in Ukrainian].
Sovhyra, T. (2021b). Rol tekhniky ta tekhnolohii u mystetstvi [The role of technology and technology in art]. Lira-K [in Ukrainian].
Sovhyra, T. (2023). Fenomen tekhniky i tekhnolohii v khudozhnomu kulturotvorchomu protsesi [The Phenomenon of technology and technology in the artistic cultural process] [Doctoral
Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Disertatsiya.pdf [in Ukrainian].
Theaitrobot 1.0, Košťák, D., Hrbek, D., Rosa, R., & Dušek, O. (n.d.). AI: When a Robot Writes a Play (ÚFAL Technical Report TR-2021-67). Universitas Carolina Pragensis. Retrieved May 14, 2024, from https://ufal.mff.cuni.cz/techrep/tr67.pdf [in English].
Tokareva, V. O. (2018). Obchysliuvalna tvorchist (shchodo pytannia tvorchosti shtuchnoho intelektu) [Computational creativity (for the issue of creativity and artificial intelligence)]. Journal of Civil Studies, 30, 38–42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chac_2018_30_10 [in Ukrainian].
Trach, Yu. V. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii u kulturi suchasnoho suspilstva: tendentsii i perspektyvy [Digital technologies in the culture of modern society: Trends and prospects] [Abstract of DSc Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Troianov, S. (2022, December 12). Shtuchnyi intelekt navchyly pysaty stsenarii dlia kino ta teatru [Artificial intelligence has been taught to write scripts for cinema and theater]. Na chasi. https://nachasi.com/tech/2022/12/12/dramatron/ [in Ukrainian].
Whitelaw, M. (2004). Metacreation: Art and Artificial Life. MIT Press [in English].
Yudova-Romanova, K. V. (2020). Obrazno-tekhnolohichni zasoby prezentatsii. stsenichnykh mystetstv: storinky istorii [Visual and technological means of presentation. performing arts: pages of history]. Lira-K [in Ukrainian].
Yusa, I. M. M., Yu, Y., & Sovhyra, T. (2022). Reflections on the use of artificial intelligence in works of art. Journal of Aesthetics, Design, and Art Management, 2(2), 152–167. https://doi.org/10.58982/jadam.v2i2.334 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.