Семіотика театру у теоретичних дослідженнях Умберто Еко
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342040Ключові слова:
семіотика, знак у театрі, сценічне мистецтво, актор, мізансцена, реклама, Умберто ЕкоАнотація
Розглянуто погляди Умберто Еко на семантичний аспект театрального мистецтва, що викладені в монографіях «Семіотика театру» та «Межі інтерпретації». Простежено, як його висновки щодо застосування семіозису у створенні реклами, посприяли відпрацюванню детального алгоритму створення, інтерпретації та сприйняття сценічних знаків. Мета дослідження – проаналізувати й узагальнити міркування Умберто Еко в галузі семіотики театру, а також виявити прикладне значення його висновків, унаочнених у розробленій матриці. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано методологію структурно- семіотичного підходу, який базується на структурному аналізі, методах зіставлення та систематизації, а також герменевтики, дедукції, абстрагування та конкретизації. Наукова новизна. Уперше в українському мистецтвознавчому просторі проаналізовано праці Умберто Еко «Семіотика театру» та «Межі інтерпретації», у яких викладено його погляди на семантичний аспект театрального мистецтва. Висновки. У зазначених теоретичних працях Умберто Еко не тільки розглядає театр як семіотичну систему, а й надає ключ до декодування знакових смислів «театрального повідомлення». Результати семіотичного підходу до аналізу театру, реклами та звичаєвої поведінки людини італійський учений акумулював у матриці різних типів комунікації емітера (того, хто відправляє повідомлення) і адресата (того, хто приймає повідомлення). Запропонована матриця, як узагальнення міркувань У. Еко, засвідчує, що в процесі застосування методології семіотичного дослідження достатньо виявити алгоритм створення, передавання та сприйняття знаків, який буде спільним для будь-якої комунікації.
Посилання
Eco, U. (1977). Semiotics of Theatrical Performance. The Drama Review: TDR, 21(1), 107–117. https://doi.org/10.2307/1145112 [in English].
Eco, U. (1994). The Limits of Interpretation. Indiana University Press.
Institorisova, D. (2015). Semantics of Interpretation. Xlinguae, 8(2), 72–84. https://doi.org/10.18355/XL.2015.08.02.72-84 [in English].
Kovzan, T. (2013). Znak v teatri [Sign in the theater] (M. Perun, Trans.). In Teatr: istoriia, teoriia, praktyka [Theater: history, theory, practice] (pp. 121–155). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].
Kravchenko, M. (2015). Teatralnyi tekst yak obiekt semiotychnoho dyskursu [Theatrical text as an object of semiotic discourse]. Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education, 42, 35–46 [in Ukrainian].
Krypchuk, M., Nabokov, R., Rozhkovska, V., Chepura, K., & Sukhomlyn, H. (2024). Semiotic field of directing at the beginning of the XXI century. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias, 3, 1009. https://doi.org/10.56294/sctconf2024100 [in English].
Medvedieva, V. V. (2014). Semiotychnyi aspekt mystetstva hrymu [Semiotic aspect of the art of make-up]. Culture of Ukraine, 46, 228–235 [in Ukrainian].
Mylenka, H. (2014). Znak yak zasib stsenichnoi vyraznosti u teoretychnykh doslidzhenniakh H. E. Lessinha [The sign as a means of stage expressiveness in the theoretical studies of G. E. Lessing]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii 2014, 6, 75–80 [in Ukrainian].
Proskuriakova, O. V. (2022). Hrym yak prostir semiotychnoi komunikatsii [Make-up as a space of semiotic communication]. Culture of Ukraine, 78, 38–44. https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.04 [in Ukrainian].
Vasyliev, Ye. M. (2017). Suchasna dramaturhiia : zhanrovi transformatsii, modyfikatsii, novatsii [Modern dramaturgy: genre transformations, modifications, innovations]. Tverdynia [in Ukrainian].
Zaitsev, O. D. (2023). Semiotychni aspekty doslidzhennia teatralno-dekoratsiinoho mystetstva Zakarpattia XXI storichchia [Semiotic aspects of the succession of the theater and decorative art of the Transcarpathia in XXI centur]. Culturological almanac, 1, 174–180. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.23 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.