Семіотика театру у теоретичних дослідженнях Умберто Еко

Автор(и)

  • Галина Миленька Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0003-1359-535X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342040

Ключові слова:

семіотика, знак у театрі, сценічне мистецтво, актор, мізансцена, реклама, Умберто Еко

Анотація

Розглянуто погляди Умберто Еко на семантичний аспект театрального мистецтва, що викладені в монографіях «Семіотика театру» та «Межі інтерпретації». Простежено, як його висновки щодо застосування семіозису у створенні реклами, посприяли відпрацюванню детального алгоритму створення, інтерпретації та сприйняття сценічних знаків. Мета дослідження – проаналізувати й узагальнити міркування Умберто Еко в галузі семіотики театру, а також виявити прикладне значення його висновків, унаочнених у розробленій матриці. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано методологію структурно- семіотичного підходу, який базується на структурному аналізі, методах зіставлення та систематизації, а також герменевтики, дедукції, абстрагування та конкретизації. Наукова новизна. Уперше в українському мистецтвознавчому просторі проаналізовано праці Умберто Еко «Семіотика театру» та «Межі інтерпретації», у яких викладено його погляди на семантичний аспект театрального мистецтва. Висновки. У зазначених теоретичних працях Умберто Еко не тільки розглядає театр як семіотичну систему, а й надає ключ до декодування знакових смислів «театрального повідомлення». Результати семіотичного підходу до аналізу театру, реклами та звичаєвої поведінки людини італійський учений акумулював у матриці різних типів комунікації емітера (того, хто відправляє повідомлення) і адресата (того, хто приймає повідомлення). Запропонована матриця, як узагальнення міркувань У. Еко, засвідчує, що в процесі застосування методології семіотичного дослідження достатньо виявити алгоритм створення, передавання та сприйняття знаків, який буде спільним для будь-якої комунікації.

Біографія автора

Галина Миленька, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Eco, U. (1977). Semiotics of Theatrical Performance. The Drama Review: TDR, 21(1), 107–117. https://doi.org/10.2307/1145112 [in English].

Eco, U. (1994). The Limits of Interpretation. Indiana University Press.

Institorisova, D. (2015). Semantics of Interpretation. Xlinguae, 8(2), 72–84. https://doi.org/10.18355/XL.2015.08.02.72-84 [in English].

Kovzan, T. (2013). Znak v teatri [Sign in the theater] (M. Perun, Trans.). In Teatr: istoriia, teoriia, praktyka [Theater: history, theory, practice] (pp. 121–155). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].

Kravchenko, M. (2015). Teatralnyi tekst yak obiekt semiotychnoho dyskursu [Theatrical text as an object of semiotic discourse]. Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education, 42, 35–46 [in Ukrainian].

Krypchuk, M., Nabokov, R., Rozhkovska, V., Chepura, K., & Sukhomlyn, H. (2024). Semiotic field of directing at the beginning of the XXI century. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias, 3, 1009. https://doi.org/10.56294/sctconf2024100 [in English].

Medvedieva, V. V. (2014). Semiotychnyi aspekt mystetstva hrymu [Semiotic aspect of the art of make-up]. Culture of Ukraine, 46, 228–235 [in Ukrainian].

Mylenka, H. (2014). Znak yak zasib stsenichnoi vyraznosti u teoretychnykh doslidzhenniakh H. E. Lessinha [The sign as a means of stage expressiveness in the theoretical studies of G. E. Lessing]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii 2014, 6, 75–80 [in Ukrainian].

Proskuriakova, O. V. (2022). Hrym yak prostir semiotychnoi komunikatsii [Make-up as a space of semiotic communication]. Culture of Ukraine, 78, 38–44. https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.04 [in Ukrainian].

Vasyliev, Ye. M. (2017). Suchasna dramaturhiia : zhanrovi transformatsii, modyfikatsii, novatsii [Modern dramaturgy: genre transformations, modifications, innovations]. Tverdynia [in Ukrainian].

Zaitsev, O. D. (2023). Semiotychni aspekty doslidzhennia teatralno-dekoratsiinoho mystetstva Zakarpattia XXI storichchia [Semiotic aspects of the succession of the theater and decorative art of the Transcarpathia in XXI centur]. Culturological almanac, 1, 174–180. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.23 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27

Як цитувати

Миленька, Г. (2025). Семіотика театру у теоретичних дослідженнях Умберто Еко. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(2), 108–119. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342040

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА МЕТОДОЛОГІЯ