Нечіткість логіки театру абсурду Ельчина

Автор(и)

  • Іфтіхар Пирієв Єреванський державний драматичний театр імені Джафара Джаббарли, Азербайджан https://orcid.org/0009-0004-7816-8660

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342042

Ключові слова:

європейський театр, театр абсурду, парадокс, Ельчин, Лютфі Заде, нечітка логіка, абсурдизм

Анотація

Мета статті – дослідити абсурдизм у драматургії засновника азербайджанського театру абсурду Ельчина в контексті нечіткої логіки, багатозначності та парадоксальності. Методологія дослідження ґрунтується на теорії «нечіткої логіки» Лютфі Заде та методі порівняльного аналізу. Наукова новизна статті полягає в тому, що через застосування методу «нечіткої логіки» абсурдистську драматургію Ельчина вперше інтерпретовано як смислову багатозначність і парадоксальність, а персонажів п’єс – як носіїв множинних ідентичностей. Автор, уникаючи традиційного бінарного методу інтерпретації вистав, доходить основного висновку: сила мислення й уяви Ельчина піднесла жанр абсурдистської драми на новий рівень, відмінний від західноєвропейського. Висновки. У XXI столітті театр абсурду Ельчина набув якісно нового рівня розвитку, що дало підстави розглядати його як джерело формування нового театрального напряму – «театру нечіткої логіки». Нечіткість логіки Ельчина як драматурга особливо яскраво виявляється в його п’єсах, таких як «Убивця», «Телескоп», «Особливе замовлення в акваріум», «Ігри диявола», «Шекспір», «Ах, Париж, Париж», «Я твій дядько», «Мій улюблений божевільний», «Мій чоловік – божевільний» та ін. Зазначені п’єси Ельчина – це не просто абсурдистські драми. Він створює «абсурд в абсурді», приділяючи особливу увагу парадоксальності, незвичному мисленню та алогізмам. Поетика театру абсурду Ельчина покликана створювати водночас реальний і сюрреалістичний простір, що особливо підкреслює комунікативну значущість його драм. Нечіткість логіки абсурдистських драм Ельчина – це своєрідний полігон для експериментів, що дає змогу розробляти нові методи подачі тексту, форми сценічної дії та шукати нові режисерські рішення. Аналіз абсурдистських п’єс Ельчина засвідчив, що його персонажі є відображенням глибинних процесів психологічних і філософських метаморфоз.

Біографія автора

Іфтіхар Пирієв, Єреванський державний драматичний театр імені Джафара Джаббарли

Доктор філософії в галузі мистецтвознавства

Посилання

Abdulla, K., & Əliyev, R. (2024). Qeyri-səlis məntiq və dil-nitq [Fuzzy logic and language-speech]. Sim-Sim [in Azerbaijani].

Ağayevə, N. (2024). Zamanin elçin teatri və Elçin teatrinin zamani [Elchin’s Theater of the Time and the Time of Elchin’s Theater]. Mədəniyyət Dünyası, 46, 49–55. https://doi.org/10.52094/3005-9941.46.2024.024 [in Azerbaijani].

Brook, P. (1996). The Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Touchstone. https://www.are.na/block/6631974 [in English]

Cəfərov, N. (2017). Elçin: yazıçının yaradıcılıq yolu [Elchin: the writer’s creative path] (K. M. Tahirov, Ed.). Zərdabi LTD MMC [in Azerbaijani].

Dadaşov, A. (2005). Müstəqillik dövrünün dramaturgiyası [Dramaturgy of the Independence Period] (Z. Əsgərli, Ed.). Nağıl evi [in Azerbaijani].

Elçin. (2005). Seçilmiş əsərləri [Selected Works] (Vol. 8). Çinar-Çap [in Azerbaijani].

Elçin. (2016, December 24). Mənəvi faciənin ifadəsi. Ejen İonesko və onun "absurd teatr"I [Expression of moral tragedy. Eugene Ionesco and his "absurd theater"I]. 525-ci qəzet, 16. http://www.anl.az/down/meqale/525/2016/dekabr/521136.htm [in Azerbaijani].

Əlizadə, M. (2011, September 10). Elçin fenomeninin Azərbaycan milli teatr prosesinə təsiri. "Elçin öz dramaturji yaradıcılığıyla dövrün çağırışına adekvat cavab vermiş oldu". Birinci məqal [The impact of the Elchin phenomenon on the Azerbaijani national theater process. "Elchin has adequately responded to the call of the era with his dramaturgical creativity". First article]. 525-ci qəzet, 20–21. http://elchin.musigi-dunya.az/hq_meqaleler/meryem-elizade-elcin.pdf [in Azerbaijani].

Əlizadə, M. (2017, May 22). Qanadlarını yanına salma! [Don’t put your wings next to you!]. 525-ci qəzet. https://525.az/news/79678-qanadlarini-yanina-salma [in Azerbaijani].

Əlizadə, M. (2018, May 5). Elçinin teatr planeti [Elchinin’s theater planet]. 525-ci qəzet, 10–11. https://525.az/news/99113-elcinin-teatr-planeti [in Azerbaijani].

Əşrəf, S. (2018, May 5). "Qatil" dünya dramaturgiyasına girə biləcək bir əsərdir. Mehriban Ələkbərzadə ilə Elçinin dramaturgiyası haqqında söhbət ["The Assassin" is a work that can enter the world dramaturgy. A conversation with Mehriban Alakbarzadeh about the dramaturgy of Elchin]. Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış, 23. https://drive.google.com/file/d/1GEPQvSlC_Ag55xyoFfuhmRlwCT4bRXvH/view [in Azerbaijani].

Ionesco, E. (1966). Notes et contre-notes. Gallimard [in French].

İsrafilov, İ. (2017, October 9). Ənənəvi rejissuranın sonu – İsrafil İsrafilov yazır... [The end of traditional directing – Israfil Israfilov writes]. Kulis.az. https://kulis.az/xeber/senet/xeber-19833 [in Azerbaijani].

Lütfi Zadənin rəqəmlərdən imtina edən inqilabi nəzəriyyəsi- Sözlə hesablama [Lütfi Zade’s revolutionary theory that rejects numbers – Calculation with words]. (2017, October 11). Aztehsil. https://aztehsil.com/news/3543-ltfi-zadnin-rqmlrdn-imtina-edn-inqilabi-nzriyysi-szl-hesablama.html [in Azerbaijani].

Səfərəliyeva, G. (Ed.). (2013). Elçin (Əfəndiyev Elçin İlyas oğlu): biblioqrafiya [Elchin (Efendiyev Elchin Ilyas oglu): bibliography]. M. F. Axundov adına Azərbaycan Milli Kitabxanası. http://elchin.musigi-dunya.az/hq_kitablar/elchin_biblioqrafiya.pdf [in Azerbaijani].

Tağisoy, N. (2016, January 25). Elçin yaradıcılığından yazmağın məsuliyyəti [The responsibility of writing about Elcin’s creativity]. 525-ci qəzet. https://525.az/news/50215-elcin-yaradiciligindan-yazmagin-mesuliyyeti [in Azerbaijani].

Zadeh, L., & Aliev, R. (2018). Fuzzy Logic Theory And Applications: Part I And Part II. World Scientific. https://doi.org/10.1142/10936 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27

Як цитувати

Пирієв, І. (2025). Нечіткість логіки театру абсурду Ельчина. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(2), 120–131. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342042

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА МЕТОДОЛОГІЯ