Нечіткість логіки театру абсурду Ельчина
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342042Ключові слова:
європейський театр, театр абсурду, парадокс, Ельчин, Лютфі Заде, нечітка логіка, абсурдизмАнотація
Мета статті – дослідити абсурдизм у драматургії засновника азербайджанського театру абсурду Ельчина в контексті нечіткої логіки, багатозначності та парадоксальності. Методологія дослідження ґрунтується на теорії «нечіткої логіки» Лютфі Заде та методі порівняльного аналізу. Наукова новизна статті полягає в тому, що через застосування методу «нечіткої логіки» абсурдистську драматургію Ельчина вперше інтерпретовано як смислову багатозначність і парадоксальність, а персонажів п’єс – як носіїв множинних ідентичностей. Автор, уникаючи традиційного бінарного методу інтерпретації вистав, доходить основного висновку: сила мислення й уяви Ельчина піднесла жанр абсурдистської драми на новий рівень, відмінний від західноєвропейського. Висновки. У XXI столітті театр абсурду Ельчина набув якісно нового рівня розвитку, що дало підстави розглядати його як джерело формування нового театрального напряму – «театру нечіткої логіки». Нечіткість логіки Ельчина як драматурга особливо яскраво виявляється в його п’єсах, таких як «Убивця», «Телескоп», «Особливе замовлення в акваріум», «Ігри диявола», «Шекспір», «Ах, Париж, Париж», «Я твій дядько», «Мій улюблений божевільний», «Мій чоловік – божевільний» та ін. Зазначені п’єси Ельчина – це не просто абсурдистські драми. Він створює «абсурд в абсурді», приділяючи особливу увагу парадоксальності, незвичному мисленню та алогізмам. Поетика театру абсурду Ельчина покликана створювати водночас реальний і сюрреалістичний простір, що особливо підкреслює комунікативну значущість його драм. Нечіткість логіки абсурдистських драм Ельчина – це своєрідний полігон для експериментів, що дає змогу розробляти нові методи подачі тексту, форми сценічної дії та шукати нові режисерські рішення. Аналіз абсурдистських п’єс Ельчина засвідчив, що його персонажі є відображенням глибинних процесів психологічних і філософських метаморфоз.
Посилання
Abdulla, K., & Əliyev, R. (2024). Qeyri-səlis məntiq və dil-nitq [Fuzzy logic and language-speech]. Sim-Sim [in Azerbaijani].
Ağayevə, N. (2024). Zamanin elçin teatri və Elçin teatrinin zamani [Elchin’s Theater of the Time and the Time of Elchin’s Theater]. Mədəniyyət Dünyası, 46, 49–55. https://doi.org/10.52094/3005-9941.46.2024.024 [in Azerbaijani].
Brook, P. (1996). The Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Touchstone. https://www.are.na/block/6631974 [in English]
Cəfərov, N. (2017). Elçin: yazıçının yaradıcılıq yolu [Elchin: the writer’s creative path] (K. M. Tahirov, Ed.). Zərdabi LTD MMC [in Azerbaijani].
Dadaşov, A. (2005). Müstəqillik dövrünün dramaturgiyası [Dramaturgy of the Independence Period] (Z. Əsgərli, Ed.). Nağıl evi [in Azerbaijani].
Elçin. (2005). Seçilmiş əsərləri [Selected Works] (Vol. 8). Çinar-Çap [in Azerbaijani].
Elçin. (2016, December 24). Mənəvi faciənin ifadəsi. Ejen İonesko və onun "absurd teatr"I [Expression of moral tragedy. Eugene Ionesco and his "absurd theater"I]. 525-ci qəzet, 16. http://www.anl.az/down/meqale/525/2016/dekabr/521136.htm [in Azerbaijani].
Əlizadə, M. (2011, September 10). Elçin fenomeninin Azərbaycan milli teatr prosesinə təsiri. "Elçin öz dramaturji yaradıcılığıyla dövrün çağırışına adekvat cavab vermiş oldu". Birinci məqal [The impact of the Elchin phenomenon on the Azerbaijani national theater process. "Elchin has adequately responded to the call of the era with his dramaturgical creativity". First article]. 525-ci qəzet, 20–21. http://elchin.musigi-dunya.az/hq_meqaleler/meryem-elizade-elcin.pdf [in Azerbaijani].
Əlizadə, M. (2017, May 22). Qanadlarını yanına salma! [Don’t put your wings next to you!]. 525-ci qəzet. https://525.az/news/79678-qanadlarini-yanina-salma [in Azerbaijani].
Əlizadə, M. (2018, May 5). Elçinin teatr planeti [Elchinin’s theater planet]. 525-ci qəzet, 10–11. https://525.az/news/99113-elcinin-teatr-planeti [in Azerbaijani].
Əşrəf, S. (2018, May 5). "Qatil" dünya dramaturgiyasına girə biləcək bir əsərdir. Mehriban Ələkbərzadə ilə Elçinin dramaturgiyası haqqında söhbət ["The Assassin" is a work that can enter the world dramaturgy. A conversation with Mehriban Alakbarzadeh about the dramaturgy of Elchin]. Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış, 23. https://drive.google.com/file/d/1GEPQvSlC_Ag55xyoFfuhmRlwCT4bRXvH/view [in Azerbaijani].
Ionesco, E. (1966). Notes et contre-notes. Gallimard [in French].
İsrafilov, İ. (2017, October 9). Ənənəvi rejissuranın sonu – İsrafil İsrafilov yazır... [The end of traditional directing – Israfil Israfilov writes]. Kulis.az. https://kulis.az/xeber/senet/xeber-19833 [in Azerbaijani].
Lütfi Zadənin rəqəmlərdən imtina edən inqilabi nəzəriyyəsi- Sözlə hesablama [Lütfi Zade’s revolutionary theory that rejects numbers – Calculation with words]. (2017, October 11). Aztehsil. https://aztehsil.com/news/3543-ltfi-zadnin-rqmlrdn-imtina-edn-inqilabi-nzriyysi-szl-hesablama.html [in Azerbaijani].
Səfərəliyeva, G. (Ed.). (2013). Elçin (Əfəndiyev Elçin İlyas oğlu): biblioqrafiya [Elchin (Efendiyev Elchin Ilyas oglu): bibliography]. M. F. Axundov adına Azərbaycan Milli Kitabxanası. http://elchin.musigi-dunya.az/hq_kitablar/elchin_biblioqrafiya.pdf [in Azerbaijani].
Tağisoy, N. (2016, January 25). Elçin yaradıcılığından yazmağın məsuliyyəti [The responsibility of writing about Elcin’s creativity]. 525-ci qəzet. https://525.az/news/50215-elcin-yaradiciligindan-yazmagin-mesuliyyeti [in Azerbaijani].
Zadeh, L., & Aliev, R. (2018). Fuzzy Logic Theory And Applications: Part I And Part II. World Scientific. https://doi.org/10.1142/10936 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.