Пластична культура Марії Заньковецької як вияв кордоцентричної сповідальності геніальної артистки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342045Ключові слова:
Марія Заньковецька, геніальна артистка, театр, «філософія серця», кордоцентризм, пластична культура, сценічний образАнотація
Мета дослідження – з’ясувати передумови формування та специфіку пластичної культури геніальної артистки Марії Заньковецької, її філософське підґрунтя та вплив на розкриття сценічних образів. Методологія дослідження ґрунтується на єдності системного, театрознавчого й культурологічного підходів, а також на використанні низки методів, серед яких культурно-історичний, історико-біографічний, герменевтичний, феноменологічний. Наукова новизна полягає в системному осмисленні пластичної культури М. Заньковецької; з’ясуванні її акторської геніальності; філософського підґрунтя творчої діяльності; визначенні особливостей емоційного інтелекту. Висновки. М. Заньковецька втілила в життя принцип «сродної праці» Г. Сковороди, оскільки пізнала себе, відчула своє земне призначення і вповні розкрила свої природні здібності. Методологічною основою акторської праці М. Заньковецької була «філософія серця». Кордоцентричний підхід до роботи над роллю полягав у цілісному осягненні ролі всім своїм великим серцем, яке було засобом пізнання дійсності, осердям жертовної акторської творчості, скрижалями, на яких написано моральний закон життя та самовідданого, безкорисливого служіння своєму народу. Високий рівень емоційного інтелекту М. Заньковецької пов’язаний безпосередньо з високою духовною організацією внутрішнього світу артистки і полягав насамперед у здатності керувати власними й чужими емоціями. Пластична культура М. Заньковецької виявлялась у гармонійному поєднанні фізичних, психологічних, емоційних та інтелектуальних чинників, що сприяли втіленню повнокровних сценічних образів. Творчий метод акторської гри геніальної артистки М. Заньковецької можна означити як сповідально-кордоцентричний, що відповідає не тільки менталітету артистки, а й ментальності українського народу. Масштаб творчої діяльності М. Заньковецької долає національні кордони і ставить її в один ряд з низкою всесвітньо відомих актрис.
Посилання
Abramovych, O., & Kudrenko, A. (2020). Teoretyko-metodolohichni aspekty plastychnoi vyraznosti v maisternosti aktora [Theoretical and Methodological Aspects of Plastic Expression in the Actor's Skill]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 3(2), 165–179. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219280 [in Ukrainian].
Babanska, N. (2015). Mariia Zankovetska i suspilno-mystetski problemy kintsia XIX – pochatku XX st. [Mariia Zankovetska and social and artistic problems of the late 19th – early 20th centuries] In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 361–366). Krynytsia [in Ukrainian].
Bohomolets-Lazurska, N. M. (1961). Zhyttia Marii Zankovetskoi [The Life of Mariia Zankovetska]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Bohomolets-Lazurska, N. M. (2015). Tvorets narodnoho teatru [Creator of the National Theater]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 140–146). Krynytsia [in Ukrainian].
Chahovets, V. (1956). Mariia Zankovetska [Mariia Zankovetska]. In Zhyttia i stsena: narysy pro maistriv teatru [Life and Scene: Essays on Theater Masters] (pp. 7–57). Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi luteratury [in Ukrainian].
Durylin, S. M. (1955). Mariia Zankovetska. 1860–1934: zhyttia i tvorchist [Mariia Zankovetska. 1860–1934: life and work]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Dykyi, O. D. (2015). Nezabuti [Unforgettable]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 134–136). Krynytsia [in Ukrainian].
Kocherha, I. A. (2004). Hastrolni vystupy M. Zankovetskoi v Chernihovi (retsenzii z hazety "Chernyhovskoe slovo") [Tour performances of M. Zankovetska in Chernihiv (reviews from the newspaper "Chernigovskoe slovo")]. In H. V. Samoilenko (Ed.), Literatura ta kultura Polissia: Vyp. 25. Mariia Zankovetska – vydatnyi teatralnyi diiach Ukrainy [Literature and
culture of Polissya: Issue 25. Mariia Zankovetska – a prominent theatrical figure of Ukraine] (pp. 126–128). Nizhyn Mykola Gogol State University [in Ukrainian].
Korniichuk, V. P. (Comp.). (2015). Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed.). Krynytsia [in Ukrainian].
Kozlovskyi, I. S. (2015). Svitlyi henii [The Bright Genius]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 136–139). Krynytsia [in Ukrainian].
Liubart, V. A. (2015). Mii uchytel [My teacher]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 168–170). Krynytsia [in Ukrainian].
Lysty M. L. Kropyvnytskoho [Letters of M. L. Kropyvnytsky]. (2015). In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 243–245). Krynytsia [in Ukrainian].
Mariia Zankovetska u zrilomu vitsi [Maria Zankovetska in adulthood] [Photo]. (n.d.). (Photograph Fund 56596). Museum of Theatre, Music and Cinema of Ukraine, Kyiv.
Mariianenko, I. O. (1950). Moi zustrichi i spilna tvorcha pratsia z M. K. Zankovetskoiu [My meetings and joint creative work with M. K. Zankovetska]. In O. Vatulia, P. Dolyna, & P. Perepelytsia (Comps.), Vinok spohadiv pro Zankovetsku [Wreath of Memories of Zankovetska] (pp. 45–90). Mystetstvo [in Ukrainian].
Mariianenko, I. O. (2015). M. Zankovetska – henialna artystka [M. Zankovetska – a brilliant artist]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 72–73). Krynytsia [in Ukrainian].
Mudrenko, A. V. (2013). Pisenno-tantsiuvalnyi folklor u vystavakh koryfeiv ukrainskoho teatru (druha polovyna XIX – persha tretyna XX st.) [Song and Dance Folklore in the Performances of the Greats of the Ukrainian Theater (Second Half of the 19th – First Third of the 20th Centuries)]. Ukrainian culture: The past, modern ways of development, 19(1), 44–48 [in Ukrainian].
Nechui-Levytskyi, I. (2015). Mariia Zankovetska, ukrainska artystka [Mariia Zankovetska, Ukrainian artist]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [ Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 188–193). Krynytsia [in Ukrainian].
Nykonenko, R. (2023). Formuvannia poniatiino-katehorialnoho aparatu v doslidzhenniakh z plastychnoi rezhysury [Formation of the Conceptual and Categorical Apparatus in Research on Plastic Directing]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 6(2), 119–126. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.2.2023.288149 [in Ukrainian].
Ohorodniichuk, Z., & Vybornova, Ye. (2023). Emotsiinyi intelekt yak predmet doslidzhennia v psykholohichnii literaturi [Emotional intelligence as the subject of study in psychological literature]. Scientific journal of Mykhailo Dragomanov State University of Ukraine. Series 12. Psychological Sciences, 22, 82–90. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2023.22(67).08 [in Ukrainian].
Petliura, S. (1907). Do yubileia M. K. Zankovetskoi [To the anniversary of M. K. Zankovetskoi]. In Ukraina [Ukraine] (Vol. IV, book 11–12, pp. 35–63). Drukarnia N. T. Korchak-Novitskoho. https://shron1.chtyvo.org.ua/Petliura_Symon/Do_iubileiu_MK_Zankovetskoi.pdf [in Ukrainian].
Pylypchuk, R. (1994). Mariia Zankovetska: pidsumky i perspektyvy vyvchennia zhyttia i tvorchosti [Mariia Zankovetska: results and prospects of studying life and creativity]. Ukrainskyi teatr, 4, 2–5 [in Ukrainian].
Romanytskyi, B. V. (2015). Pro stsenichnu tvorchist M. Zankovetskoi [On the stage work of M. Zankovetska]. In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [ Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 100–103). Krynytsia [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929). Mariia Zankovetska: zhyttia i tvorchist [Mariia Zankovetska: life and work]. Rukh [in Ukrainian].
Sadovskyi, M. K. (1930). Moi teatralni zghadky, 1881-1917 [My theatrical memories, 1881- 1917]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy. https://library.kr.ua/wp-content/elib/sadovskiy/mteatrzghad.pdf [in Ukrainian].
Shlemko, O. D. (2015). Dobrochynnist Marii Zankovetskoi v konteksti dobrochynnosti natsii [The charity of Mariya Zan’kovetska in the context of the charity of the nation]. Notes on Art Criticism, 27, 348–360 [in Ukrainian].
Stanislavskyi K. S. Pro M. K. Zankovetsku [Stanislavsky About M. K. Zankovetska]. (2015). In V. P. Korniichuk (Comp.), Mariia Zankovetska. Svitova velych heniia natsionalnoho: mystetstvoznavche doslidzhennia [Mariia Zankovetska. The world greatness of the national genius: an art historical study] (3rd ed., pp. 232). Krynytsia [in Ukrainian].
Starytska-Cherniakhivska, L. (1994). 25 rokiv stsenichnoi diialnosti M. K. Zankovetskoi [25 years of stage activity of M. K. Zankovetska]. Ukrainskyi teatr, 4, 11–13 [in Ukrainian].
Starytskyi, M. P. (1964). Tvory: T. 3. Dramatychni tvory [Works: Vol. 3. Dramatic Works]. Dnipro. https://chtyvo.org.ua/authors/Starytskyi/Tvory_v_8_tomakh_Tom_3_Dramatychni_tvory/
Suvorin, A. S. (1907). Khokhly i khokhlushki [Khokhly and Khokhlushky]. Tipografiia A. S. Suvorina. https://library.kr.ua/wp-content/elib/suvorin/Suvorin_khohl.pdf [in Russian].
Tobilevych, S. (2019). Koryfei ukrainskoho teatru [Coryphei Ukrainian theater]. Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Tyraspolska, N. L. (1950). Spohady pro pershu narodnu artystku [Memories of the first national artist]. In O. Vatulia, P. Dolyna, & P. Perepelytsia (Comps.), Vinok spohadiv pro Zankovetsku [Wreath of Memories of Zankovetska] (pp. 183–186). Mystetstvo [in Ukrainian].
Vasylko, V. S. (1950). Pravda mystetstva [The Truth of Art]. In O. Vatulia, P. Dolyna, & P. Perepelytsia (Comps.), Vinok spohadiv pro Zankovetsku [Wreath of Memories of Zankovetska] (pp. 103– 120). Mystetstvo [in Ukrainian].
Yurkevych, P. D. (1984). Vybrani tvory. Ideia – Sertse – Rozum i dosvid [Selected Works. Idea – Heart – Mind and Experience] (S. Yarmus, Trans.). Kolehiia Sv. Andreia v Vinnipezi. https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/2000/file.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.