Сценічні втілення п'єси «Пригвождені» Володимира Винниченка: режисерські інтерпретації та театральна рецепція

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342060

Ключові слова:

Володимир Винниченко, «Пригвождені», історія театру, акторська гра, режисура, сценографія, театральна критика, ХХ століття

Анотація

Метою дослідження є аналіз історії сценічних інтерпретацій п’єси Володимира Винниченка «Пригвождені» з акцентом на режисерський підхід, художні засоби втілення центрального конфлікту, акторські трактування персонажів та рецепцію вистав у театральному й критичному контекстах, щоб переосмислити потенціал твору в умовах ХХ століття й оцінити його актуальність для сучасного глядача. Методологія дослідження. У роботі застосовано міждисциплінарний підхід, що поєднує історико-культурний, компаративний, мистецтвознавчий, герменевтичний і рецептивний методи. Історико-культурний аналіз дає змогу дослідити контекст постановок п’єси «Пригвождені» у різні періоди. Компаративний метод використано для зіставлення режисерських і акторських інтерпретацій. Мистецтвознавчий аналіз охоплює вивчення художніх засобів (сценографії, музики, костюма, пластики), що формують сценічний образ. Герменевтичний підхід допомагає розкрити глибинні смисли драматургічного конфлікту. Рецептивний аналіз дає змогу оцінити сприйняття вистав глядачами та критикою в різні історичні періоди. Новизна дослідження полягає в міждисциплінарному поєднанні історико- культурного аналізу, театрознавчого розгляду та рецептивної критики, спрямованих на осмислення актуальності та сценічного потенціалу п’єси «Пригвождені» в сучасному театральному дискурсі. Висновки. П’єса Володимира Винниченка «Пригвождені» має складну сценічну історію, що відображає зміну театральних підходів (від акторсько зорієнтованих постановок початку ХХ століття до символічних і психологічних інтерпретацій кінця століття). Її сценічні втілення по-різному акцентували соціально-побутові, морально-психологічні та філософські виміри конфлікту, що підтверджує багатошаровість драматургії. Попри суперечливу й часто політизовану критику, «Пригвождені» залишаються важливим явищем українського театру, адже зберігають актуальність і відкривають нові можливості для сучасних інтерпретацій.

Біографії авторів

Катерина Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Марина Сорока, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Antonovych, D. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru, 1619-1919 [Three hundred years of Ukrainian theater, 1619-1919]. Ukrainskyi Hromadskyi Vydavnychyi Fond [in Ukrainian].

Humeniuk, V. I. (2001). Syla krasy: problemy poetyky dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [The Power of Beauty: Problems of the Poetics of Dramaturgy by Volodymyr Vynnychenko]. Simferopolska miska druk [in Ukrainian].

Korobov, D. (1996, July 20). Iz kletki vypusti dobro [Release the Good from the Cage]. Sobytie, 11 [in Ukrainian].

Kovalchuk, O. (2008). Krasa i syla u praktykakh povsiakdennia (tvorchist V. Vynnychenka 1902- 1920 rr.) [Beauty and Power in Everyday Practices (V. Vynnychenko's Work 1902-1920)]. Nizhyn Mykola Gogol State University [in Ukrainian].

Kyiv Art Nouveau. (n.d.). Kyiv Now. Retrieved April 15, 2025, from https://kyiv.jetzt/uk/kyyivskyj-modren/ [in Ukrainian].

Kyivskyi molodizhnyi teatr [Kyiv Youth Theater]. (1989). Vynnychenko V. Pryhvozhdeni [Vynnychenko V. Nailed] [Program]. In L. I. Zhylina (Ed.), Teatralno-kontsertnyi Kyiv, (No. 19, pp. 58–60). Vydannia Ministerstva kultury URSR i spilky teatralnykh diiachiv. https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=9571 [in Ukrainian].

Mykhyda, S. (2002). Slidamy yoho eksperymentiv: zmistovi dominanty ta poetyka konfliktu v dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [In the footsteps of his experiments: semantic dominants and poetics of conflict in the dramaturgy of Volodymyr Vynnychenko]. Tsentralno-Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Panchenko, V. Ye. (2004). Volodymyr Vynnychenko: paradoksy doli i tvorchosti: knyha rozvidok ta mandrivok [Volodymyr Vynnychenko: paradoxes of fate and creativity: a book of explorations and travels]. Tvim inter [in Ukrainian].

Prysiazhniuk, S. S. (2006). Psykholohizm dytiachykh opovidan Volodymyra Vynnychenka (pryntsypy i zasoby zobrazhennia kharakteriv) [Psychologism of children's stories by Volodymyr Vynnychenko (principles and means of character depiction)] [PhD Dissertation, Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka] [in Ukrainian].

Rudenko-Kraievska, N. (2021). Stsenohrafichni personazhi Tetiany Medvid. Predmetni, arkhitekturni ta fakturni atrybuty [Scenographic Charac-ters of Tetiana Medvid. Figural, Architectural and Textural Attributes]. Culture of Ukraine, 71, 111–117. https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.14 [in Ukrainian].

Soroka, M. V. (2021). Interpretatsiia tvoriv Volodymyra Vynnychenka v ukrainskomu teatri i kino XX – pochatku XXI stolit [Interpretation of Volodymyr Vynnychenko's works in Ukrainian theater and cinema of the 20th and early 21st centuries] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts]. https://shron1.chtyvo.org.ua/Soroka_Maryna/Interpretatsiia_tvoriv_Volodymyra_Vynnychenka_v_ukrainskomu_teatri_i_kino_KhKh__pochatku_XXI_stolit.pdf? [in Ukrainian].

Soroka, M., Yudov, M., & Chepura, K. (2024). Piesa "Zakon" Volodymyra Vynnychenka: kolizii stsenichnoho vtilennia [Volodymyr Vynnychenko's Play "The Law": Collisions of Stage Performance]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 7(1), 16–28. https://doi.org/10.31866/2616-759X.7.1.2024.301826 [in Ukrainian].

Stsena z vystavy: "Pryhvozhdeni" V. Vynnychenka, Kyivskyi molodizhnyi teatr [Scene from the play: "Nailed" by V. Vynnychenko, Kyiv Youth Theater]. (1989). [Photo]. Ukrainskyi teatr, 3, 18. https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=3886 [in Ukrainian].

Tronza, O. Ye., & Riezanova, T. M. (Comps.). (2010). Volodymyr Vynnychenko – pysmennyk, filosof, publitsyst, polityk (Do 130-richchia vid dnia narodzhennia) [Volodymyr Vynnychenko – writer, philosopher, publicist, politician (To the 130th anniversary of his birth)] [Bibliographic index]. Naukova biblioteka Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka [in Ukrainian].

Tsurkan, M. I. (1999, December 22–23). Borotba instynktu i rozumu u heroiv V. Vynnychenka (vtilennia piesy "Pryhvozhdeni" na Kharkivskii stseni za zlami stolit) [The struggle of instinct and reason in the heroes of V. Vynnychenko (the embodiment of the play "Pryhvozhdeni" on the Kharkiv stage at the turn of the century)]. In Aktualni problemy muzychnoho i teatralnoho mystetstva: mystetstvoznavstvo, pedahohika ta vykonavstvo [Current problems of musical and theatrical art: art history, pedagogy and performance] [Conference proceedings] (pp. 86–89). Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts [in Ukrainian].

Veselovska, H. (1998). Petrohradski ta moskovski premiery pies V. Vynnychenka [1907−1917] [Petrograd and Moscow premieres of V. Vynnychenko's plays [1907-1917]]. Ukrainskyi teatr, 4, 19−23 [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2003). Hraiemo Vynnychenka [Playing Vynnychenko]. Ukrainskyi teatr, 4, 2−6 [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (1980). Shchodennyk: T. 1. 1911-1920 rr. [Diary: Vol. 1. 1911-1920] (H. Kostiuk, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies and the Vynnychenko Commission of the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the U.S. [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (n.d.). Pryhvozhdeni [Nailed]. UkrLib. Retrieved April 15, 2025, from https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=4093 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27

Як цитувати

Юдова-Романова, К., Сорока, М., & Цивата, Ю. (2025). Сценічні втілення п’єси «Пригвождені» Володимира Винниченка: режисерські інтерпретації та театральна рецепція. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(2), 162–178. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342060

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА СПАДЩИНА