Цілісне сценічне мовлення: проблеми формування стійких мовленнєвих навичок у підготовці актора
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.2.2025.342068Ключові слова:
сценічна мова, методика викладання, мовленнєве дихання, майстерність актораАнотація
Мета дослідження – визначити основні проблеми у викладанні сценічної мови в закладах вищої мистецької освіти та розробити шляхи їх вирішення для формування цілісної системи підготовки майбутніх акторів. Методологія дослідження базується на системному підході до аналізу педагогічних процесів у театральній освіті. Застосовано такі методи: теоретичний аналіз наявних педагогічних практик; узагальнення педагогічного досвіду; структурно-функціональний аналіз – для систематизації виявлених проблем; синтез – для розробки комплексних рекомендацій; описовий метод – для характеристики методичних особливостей викладання сценічної мови. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше здійснено комплексний аналіз проблем викладання сценічної мови у закладах вищої мистецької освіти через призму системного підходу. Виявлено вісім взаємопов’язаних проблемних аспектів, згрупованих у три тематичні блоки: методологічно-педагогічні помилки, психофізіологічні особливості, мовна культура. Запропоновано нове розуміння послідовності формування мовленнєвих навичок за принципом: «тіло – голос – дикція». Обґрунтовано необхідність інтеграції психологічного складника в процес навчання сценічного мовлення. Розроблено концептуальні засади цілісного підходу до сценічного мовлення як багатокомпонентного явища, що виходить за межі традиційного дикційно-орфоепічного розуміння. Висновки. Виявлено системні недоліки у викладанні сценічної мови, що перешкоджають формуванню стійких професійних навичок у майбутніх акторів. Ефективність освітнього процесу залежить від правильної методичної послідовності; урахування психологічних особливостей студентів; комплексного розуміння природи сценічного мовлення. Запропоновані рекомендації спрямовані на переорієнтацію педагогічного процесу з демонстраційно-ефектного показу на практичне формування навичок, що можуть бути органічно інтегровані у професійну діяльність актора. Реалізація запропонованих підходів може суттєво підвищити якість підготовки акторів та сприяти розвитку театрального мистецтва загалом.
Посилання
Houseman, B. (2022). Coherent Breathing, Alternate Nostril Breathing and Breath of Love work. Barbara Houseman. https://barbarahouseman.com/coherent-breathing-alternate-nostril-breathing-and-breath-of-love-work [in English].
Hrynchak, H. S. (2022). Stsenichna mova pid chas roboty nad postanovkoiu piesy v perekladi z anhlomovnoho oryhinalu [Stage Speech Training in Producing English Plays in Ukraine]. Notes On Art Criticism, 42, 138–144. https://doi.org/10.32461/2226-2180.42.2022.270352 [in Ukrainian].
Kolenko, A. V. (2018). Formuvannia navychok profesiinoho fonatsiinoho dykhannia na osnovi metodychnykh pryiomiv ta kompleksnoi systemy vprav u klasi stsenichnoi movy [Formation of skills of a professional phonational breathing on the basis ofmethodical techniques and a complex system of exercises in the class of stage speech]. Educational discourse. Humanities sciences, 5, 96–108 [in Ukrainian].
Kolenko, A. V. (2020). Udoskonalennia fonematychnoho slukhu v systemi zovnishnoi tekhniky movlennia aktoriv [Improvement of phonematic hearing in the system of external speech technique of actors]. Educational discourse, 28(11), 82–89. https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.28(11)-7 [in Ukrainian].
Miziak, V. D. (2022). Stsenichne movlennia yak vazhlyva skladova profesiinykh navychok u protsesi opanuvannia profesii aktora [Stage speech as a important component of professional skills in mastering the profession of actor]. Culture of Ukraine, 76, 144–149. https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.16 [in Ukrainian].
Soroka, I., & Holub, K. (2020). Spetsyfika tekhniky stsenichnoho movlennia v aktorskomu mystetstvi pochatku XXI stolittia [Specifics of Stage Speech Technique in the Acting Art of the Beginning of the XXI Century]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 3(2), 210–220. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219283 [in Ukrainian].
Sukhorukova, K. S. (2020). Intehratyvni zasady osvoiennia movno-holosovykh navychok aktoramy dramatychnoho teatru y kino [Integrative principles of speech and voice skills mastering by drama theatre and film actors]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 43, 141– 146. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220236 [in Ukrainian].
Sukhorukova, K. S., & Zavalskyi, O. V. (n.d.). Stsenichna mova: sylabus navchalnoi dystsypliny [Stage speech: syllabus of the academic discipline]. Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts. Retrieved January 27, 2025, from https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/sczenichna-mova.pdf [in Ukrainian].
Vynar, O., & Moshkina, O. (2022). Osoblyvosti vykorystannia prosodychnykh zasobiv stsenichnoi movy u stvorenni stsenichnoho obrazu [Features of Using Stage Speech Prosodic Means in the Stage Character Building]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 92–99. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266509 [in Ukrainian].
Zavalskyi, O. V. (2021). Osoblyvosti movno-holosovoho treninhu na starshykh kursakh mystetskykh navchalnykh zakladiv [Specificities of speech-voice training on last years of studying of artistic educational institutions]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 27–28, 56–62. https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238790 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.